civid: 585ab4be0ee567748fbeab4d

Sirdal

TripAdvisor rating of 5

Fjelltur fra Lyseveien til Lysebotn

Fra stråløs høghei til den ville og vakre Lysedalen!

Turen starter på Lyseveien mellom Sirdal og Lysebotn, ca en km vest for Grydalen. Du kan parkere på Børsteinshyttens parkeringsplass, som du finner på motsatt side av veien i forhold til stien.

Turbeskrivelse:
Begynn å gå i en nordvestlig retning. Etter ca 5 minutter kommer du til bekken som kommer ned fra Matupstjødne. Følg denne oppover til Matupstjødne. Stien herfra følger en liten høyde på sørsiden av tjernet. Du klatrer så gradvis oppover mot stiens høyeste punkt. Ved 970 meter får du en storslått utsikt over Lyseheiane. Herfra begynner du på nedstigningen mot Andersvatnet. Først må du gå sikk-sakk ned ¾ av et bratt skar, for så å følge fjellveggen av Vardekleivane på høyre hånd. Etter ca 100 meter krysser du bekken som renner ned til Andersvatnet.

Stien fortsetter i vestlig retning, terrenget blir stadig mer kupert, og det kan være en utfordring å orientere seg. Følg derfor nøye med på merkingen og GPSen om du har. Du passerer flere tjern, før du kommer til et skar som tar deg ned mot Pollen (tjern). Stien går sikk-sakk nedover dette skaret, og du får flott utsikt til fossen som renner ned fra Toknuten. I bunnen av skaret krysser du bekken som kommer ned fra Andersvatnet. Herfra går stien gradvis oppover på berggrunn, før du kommer til en dalføre du skal følge.

Mot toppen av dalføret dukker de høye fjellene i Lysedalen opp på din høyre hånd, og du får en anelse av hva som venter deg senere på turen. Lysedalen er en av regionens villeste daler, med sine 8-900 meters bratte fjellsider som stuper ned i et nærmest ufremkommelig terreng. Ved enden av dalføret klatrer du over en ur før du går ned skaret til en grønn og lun plass med friskt fjellvann. Dette stedet egner seg ypperlige som rastested. Følg bekken videre nedover til der dernslynger seg 90 grader rundt fjellene ned mot Lysedalen.

Her er det vanskelig å ikke bli bergtatt! De mektige fjellene som utgjør Lysedalen møter deg i all sin fortryllenhet. Dette er ikke plassen for deg som måtte ha høydeskrekk! Som bekken, endrer også du retning (nordover), og må beregne ca 1,5 time til å ta deg ned den stupbratte fjellsiden. Gå forsiktig i sikk-sakk nedover. Fra ca 420 m møter du bjørkeskogen. Her kan være en utfordring å finne stien, ettersom den også går sikk-sakk i den tette skogen her. Se etter både steinvarder og røde streker på trærne i skogen.

Ved en markant heller dreier stien 90 grader i retning de innerste gårdene du ser langt nede i Lysebotn. Ved 85 m tar du til høyre, mot der du skal krysse elven ved å klatre over noen store steiner. Det henger en wire på en av steinene, som gjør kryssingen til en lek. Følg elvens høyre side vestover. Du kommer til et beiteområde for sau, og går igjennom en grind som tar deg inn på området til den innerste gården i Lysebotn. Husk å lukke grinden etter deg. Kryss beitet på tvers, og bruk trappen som er satt opp for å krysse gjerdet i den andre enden av beitet.

Etter 100 meter kommer du til nok et gjerde, og du tar deg gjennom den lille grinden inn på parkeringsplassen ved gården.