Skip to main content
Unknown Component
civid: 5c827ba037bdfdb80784db70
name: plugins_common_social_share (widget)

Halden

Svinesundbroene

Gammel og Ny Svinesundbro - inngangsportene til Norge

- Europas vakreste grenseovergang!


FAKTA
Gammel Svinesundsbro
- 15.juni 1946 ble Svinesundsbroen i granitt innviet
- 6 000 biler passerer over grensa –årlig
- 67 meter over fjorden
- 15.juni 2005 ble svinesundsbroen i granitt fredet.

Ny Svinesundsbro
- 10. juni 2005 ble den nye Svinesundsbroen innviet
- 704 meter lang
- Kjørebanen er 60 meter over fjorden
- Buehøyden er 92 meter over fjorden
- Broseksjonen under buen er 126meter lang, men kan vokse opptil 1 meter i sommervarmen ved at stålet utvides.
- Broen er bygd for å holde minst 120 år
- I dag passerer ca 16 000 kjøretøyer grensen pr. døgn
 

Historie
Under store nordiske krig ble det lagt en pontongbro over Svinesund, men det skulle ta betydelig lenger tid før en permanent bro kom på plass. Etter at jernbanen hadde kommet begynte man å snakke om en jernbanebro over sundet. I 1932 foreslo Carl O. Lindhagen i den svenske Riksdagen at man også skulle bygge en veibro. Det ble først avvist, men Lindhagen fortsatte arbeidet. Det viste seg at mot slutten av 1930-årene var omkring 7000 biler som krysset med ferjen hvert år. I tillegg kom de mange som snudde da de så de lange køene; fergens kapasitet var forlengst sprengt. Det ble etterhvert enighet om å bygge veibro, mens tanken om en jernbanebro ble skjøvet til side.

Problemet var så finansiering. En stålbro ville ikke kunne bære tyngre kjøretøy, og svenskene ønsket derfor en bro i granitt. Dette var for dyrt for Norges vedkommende. Floken ble løst ved at den svenske regjering og Riksdagen bestemte seg for å la Norge slippe med halvparten av kostnaden av en stålbro, mens Sverige dekket differansen.

I 1939 begynte byggearbeidene. Rundt påsken 1940 stod alle pillarer klare, og bruspennet var ferdig murt. Åpningsdatoen var lagt til 1941. Denne planen ble det satt en brå stopper for da Tyskland invaderte Norge 9. april 1940. Byggingen stoppet umiddelbart. Først i november 1940 kunne man begynne igjen, men med et langt lavere tempo enn planlagt. Så kom en ulykke forårsaket dels av krigen og dels av naturen. Den 6. juli 1942 slo lynet ned på svensk side. Det burde ikke ført til noen nevneverdige skader, men både svenskene og tyskerne hadde underminert broen, og lynet utløste de svenske ladningene. Hele ti pillarer ble skadet. Nye ladninger ble lagt, og ble liggende til 7. mai 1945 da svenskene desarmerte på begge sider av broen.

Etter krigens slutt startet et hektisk arbeid med å få broen ferdig, og 15. juni kunne den åpnes av kong Haakon VII og kronprins Gustaf Adolf.

Først i 1946 ble overgangen innviet med en praktfull bro i granitt. Den arkitektoniske utformingen er imponerende og leder tankene mot de romerske akveduktene. Store bruhvelvinger i tilhogd granitt omgir en sentrumsbue i armert betong. Bruspennet er 155 meter og høyden 60 meter.


Trafikken over grensen har siden den gang stadig vært økende og mot slutten av forrige århundre ble beslutningen om å bygge ny 4-felts motorvei samt ny, større bro, fattet. I år 2002 ble overenskommelsen om ny Svinesundsforbindelsen undertegnet av de to landes samferdselsministere.
Beslutningen resulterte til at den 12.juni 2005 kunne det igjen åpnes en ny bro og ny E-6 over grensen mellom Norge og Sverige.


Den nye Svinesundbroen som er verdens største i sitt slag, er totalt 704 meter lang, selve brospennet 247 meter og ruver 60 meter over havet. Den gamle Svinesundsbroen benyttes fortsatt, men kun for personbiltrafikk.
 

Last updated: 01/02/2024

Source: Halden Turist

Svinesundbroene

Sider du nylig har besøkt