Norway Now
This social element is not currently supported on the China site. This warning will not show on the front end.
Sandnes

Sykkeltur langs Jæren - det åpne landet

• Vågsgate, Sandnes

Sandnes - Egersund, 100 km 2-3 dager
Store deler av ruta går langs Jærens strender. Noen av Norges mest kjente billedkunstnere oppdaget det særegne landskapet ved århundreskiftet og tilbrakte somrene her hvor de prøvde å fange det helt spesielle lyset som bare finnes ute ved havet. Nettopp på Jæren hentet dikteren Arne Garborg inspirasjon til naturbeskrivelsene i Haugtussa.

Steingjerdene på Jæren forteller om nybrott og slit. Hver gammel kirkegård har en historie å fortelle og de mange fyrene og pittoreske havner vitner om en spennende kystkultur.

Dag 1: Ankomst Sandnes
Sykkelbyen Sandnes, idag Norges niende største by som vokste frem på potteri og teglindustrien. Siden kom ull, havre, tekstiler og sykler.

Overnatting på et av tre syklist velkommen hotell i byen

Dag 2: Sandnes - Hå 57 km
Ut fra Sandnes treffer Nordsjøruta kysten like sør for Solastranden, Rogalands kanskje mest kjente sandstrand 2,3 km lang. Sørover ligger flotte badestrender som perler på en snor; Vigdelstranden, Hellestø og Bybergstranden. Ruten fortsetter på østsiden av Orrevatnet, en meget viktig rasteplass for trekkfugler. Borestranden ligger like ved utløpet av Figgjoelva, en viktig lakseelv. I sommerhelgene går det båtskyss ut til Feistein fyr fra Sele havn.
Ev. før ankomst overnattingsstedet anbefaler vi en stopp på Hå gamle prestegård. Hå gamle prestegård; en restaurert prestegard fra 1637 er blitt et kjent nasjonalt reisemål for kulturelle opplevelser. Prestegarden med våningshus, driftsbygninger og et jærhus ligger ut mot storhavet og inneholder galleri, kafeteria, kommisjonssalg av kunst, kulturhistoriske utstillinger m.m.I kjelleren i jærhuset er funna av rester etter 8200 år gammel bosetting fra steinalderen utstilt. På strandvollen er et stort strandgravfelt fra folkevandringstiden

Dag 3: Hå - Egersund 43 km
Ruten følger stedvis den gamle Kongeveien langs kysten. Du sykler forbi det fredelige Grødalandstunet og den stemningsfulle Varhaug gamle kirkegård. Ruten svinger litt inn i landet til Varhaug kirke gjennom jordbruksområder forbi Vigrestad til den brede stranden ved Brusand. De siste 20 km fra Ogna til Egersund følger . den gamle Vestlandske hovedvei. Den går gjennom et temmelig kupert terreng, med lynghei mellom nakne knauser - her må du kanskje trille litt på grusveien. Premien er den flotte utsikten innover i et trolsk, forsteinet landskap. Videre går ruten et kort stykke langs Rv 44 før den igjen svinger av til Ege nedover til Fotlandsfossen og langs Bjerkreimselva før du ender opp i Egersund.

Skiltet rute: Ja
Terreng: Kupert, med noen krevende stigninger fra Ogna til Egersund
Trafikk: For det meste på lite trafikkerte veier/ sykkelsti, et par strekninger langs riksvei
Underlag: Asfalt, noe grus

Spør oss om pakkepriser som kan inneholde et utvalg av følgende elementer transport, overnatting, måltider, sykkelkartbok og sykkelleie: Scan One Tours AS, tlf 5189 3900, e-post: scanone@scanonetours.no