Dynamic Variation:
Norway Now
Choose Language
Norway Now
This social element is not currently supported on the China site. This warning will not show on the front end.
Search
Tromsø Tromsø
Credits
Tromsø.
Photo: Bård Løken / www.nordnorge.com / Tromsø
Campaign
Partner

På bøljan den blå

Selv med et stort nettverk av broer og undersjøiske tunneler er det fremdeles mange steder i Norge - spesielt på Vestlandet - at man er avhengig av ferge for å komme seg frem.

Fra gammelt av har vi nordmenn vært et sjøfartsfolk, men selv i dag er folk avhengig av bilferger i Vest- og Nord-Norge, hvor fjorder skjærer dypt inn i landskapet og gjør det umulig – eller i det minste vanskelig – å komme seg opp eller ned langs kysten.

Hurtigruten, som tjener over 30 havner langs norskekysten, hadde en tilsvarende viktig rolle i gamledager. I dag derimot, drar man først og fremst på reise med Hurtigruta for nytelsens og opplevelsens skyld. Likevel er det fortsatt mange skip og ferger som trafikkerer kystlinja fra Bergen til Kirkenes først og fremst med hensikt å transportere mennesker. 

Mange passasjerbåter i Norge kan transportere biler, men langt fra alle.

 I mange byer er små passasjerferger tilgjengelig, som for eksempel den lille «Beffen» i Bergen, «Sundbåten» i Kristiansund og fergene som forbinder Oslo med øyene i Oslofjorden. 

For ikke å nevne i Lofoten, hvor de ulike båttjenestene fungerer som et geografisk lim som holder de mange øyene knyttet sammen. Langs kysten sørger ekspressbåter for å dekke «hullene» togene ikke kan dekke. Fra Stavanger, via Bergen og til ulike tettsteder i Sognefjorden, for eksempel, sørger katamaraner for at du rask og enkelt kan reise fra ett sted til et annet. Det samme gjelder for en rekke småsteder i fjordene som tidligere kun kunne bli nådd med robåt.  

Opplev norgeskysten med Hurtigruten

Finn flere måter å reise på i Norge

×

Les også

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad