Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Fjord Norway Stavanger

Beethoven 250: Fidelio

  • Sandvigå 1, Stavanger
  • +47 51537000
  • 7. februar 2020 - 9. februar 2020
  • (2 Upcoming Dates)
Overview

Ingen av Beethovens verk voldte ham mer bry enn operaen Fidelio. Den ble til gjennom en smertefull prosess som strakte seg fra et havari av en førsteoppførelse i 1805, til den siste versjonen endelig høstet jubel i 1814.

Ingen av Beethovens verk voldte ham mer bry enn operaen Fidelio. Den ble til gjennom en smertefull prosess som strakte seg fra et havari av en førsteoppførelse i 1805, til den siste versjonen endelig høstet jubel i 1814.

PROGRAM:
Ludwig van Beethoven (1770-1870):
Fidelio Op. 72 (1814)

Markus Stenz, dirigent
Vera Rostin Wexelsen, regissør
Stavanger Symfonikor

I samarbeid med Opera Rogaland. 

SANGERE:
Florestan: Toby Spence, tenor
Leonore: Susanne Bernhard, sopran
Rocco: Hans-Peter König, bass
Marzelline: Sumi Hwang, sopran
Jaquino: Thorbjørn Gulbrandsøy, tenor
Don Pizarro: Johannes Weisser, baryton
Don Fernando: Jonathan Lemalu, bass
Første fange: Steffan Siggervåg Sortland, tenor
Andre fange: Jakub Adam Niedzala, bass

Historien om denne operaen dreier seg ikke bare om Beethoven, den handler om et helt kontinent i dramatisk endring. Den franske revolusjonen, det horrible etterspillet under Robespierres skrekkvelde og Napoleon Bonapartes besluttsomme maktovertagelse, hadde gjort inntrykk på den unge komponisten. Da Bonaparte innførte Code Napoléon, det første franske lovverket som gav alminnelige mennesker rettsvern, betraktet Beethoven ham som en helt, nær sagt som selve sivilisasjonens redningsmann.

Full av begeistring tilegnet Beethoven sin tredje symfoni, Eroica, til Napoleon. Da Napoleon utropte seg selv til keiser rett etterpå ble Beethoven tilsvarende rasende. Han rev dedikasjonen av symfoniens tittelblad, og bestemte seg for å skrive en opera der han kunne hylle frihetskjempere fra folket.

Librettoen som Beethoven la til grunn var en omskrivning av den franske forfatteren Jean Nicolas Bouillys «Léonore, ou l'Amour conjugal». Stykket handler, kort sagt, om den tapre hustruen Leonore utkledd som Herr Fidelio, som klarer å befri sin frihetskjempende ektemann Florestan fra et fengsel styrt av tyrannen Don Pizarro.

Historier om tapre mennesker som slåss mot overmakten i tro på frihet, likhet og brorskap var blitt populære etter revolusjonen, og sorterte under en egen kategori: Frigjøringsoperaer. Operaen om Leonore utkledd som Fidelio (som ble operaens navn) gjorde Beethoven til en av de første, virkelig betydelige komponister som åpenlyst involverte seg i de politiske strømningene omkring seg, gjennom politisk teater.

Førsteoppførelsen på Theater an der Wien i 1805 ble en spektakulær fiasko. Orkesteret, koret og solistene var dårlig forberedt, og stemmene var uvanlig krevende etter den tidens standard. Det var på hengende håret at ensemblet kom seg gjennom forestillingen uten et totalt sammenbrudd. På toppen av det hele hadde Napoleon invadert Wien noen dager i forveien, dermed var salen stappfull av feirende, franske soldater og offiserer på perm; ikke akkurat det premierepublikummet Beethoven hadde sett for seg. Forestillingen ble tatt av plakaten etter bare to dager.

En omskrevet versjon med ny ouverture ble forsøkt oppført noen år senere, med omtrent samme resultatet: Etter to dager forlot en rasende Beethoven teatret, han tok med seg partitur og orkesterstemmer, og la bunken i en skuff i nesten åtte år.

23. mai 1814 var det endelig duket for premiere på tredje og siste versjon av Fidelio på Theater am Kärntnertor, under helt andre omstendigheter enn den kaotiske førsteoppførelsen i 1805. Napoleon var, i hvert fall inntil videre, beseiret og plassert på Elba. Beethoven hadde hatt stor suksess med sine symfonier, og var blitt en berømt komponist. Ouverturen var ny, operaen kuttet ned i lengde; orkesteret, solistene og koret var bedre forberedt. Det ble en kjempesuksess som ble gjentatt for 20 fulle hus allerede første sesong.

Men det ble første og siste gang Beethoven forsøkte seg i operabransjen.

Varighet: 2,5 timer
Arrangør: Stavanger Symfoniorkester i samarbeid med Opera Rogaland.     

  • Last Updated: 23.09.2019
  • Source: Region Stavanger
Dates

fr. 7. februar 2020 19:30 22:00

sø. 9. februar 2020 19:30 22:00

See All
Statens Kartverk, Geovekst og kommuner - Geodata AS
Beethoven 250: Fidelio
Your Recently Viewed Pages