BFK | 27.11.2024 | DOBBELTVISNING | Come Here (2021) + The Human Surge 3 (2023)
COME HERE - INFO:
Visningsformat: DCP
Originaltittel: Jai Jumlong
Regissør: Anocha Suwichakornpong
Manusforfatter: Anocha Suwichakornpong
Skuespillere: Sirat Intarachote, Waywiree Ittianunkul, Apinya Sakuljaroensuk
Produksjonsland: Thailand
Språk: Thai
Undertekst: Engelsk
Lengde: 1 time & 9 minutter
THE HUMAN SURGE 3 - INFO:
Visningsformat: DCP
Regissør: Eduardo Williams
Manusforfatter: Eduardo Williams
Skuespillere: Bo-Kai Hsu, Meera Nadarasa, Sharika Navamani
Produksjonsland: Argentina, Portugal, Nederland, Brasil, Taiwan, Hong Kong, Sri Lanka, Peru
Språk: Spansk, kinesisk, engelsk, singalesisk, tamil
Undertekst: Engelsk
Lengde: 2 timer & 1 minuttNOR:
I Come Here av Anocha Suwichakornpong møter vi fire unge voksne som har reist langt for å besøke et museum som viser seg å være stengt. Dette betyr at de må finne andre måter å fordrive tiden i vente på hjemreisen. Dette er en film om den plassen våre kropper fyller i omgivelsene, og Suwichakornpong bruker flere sterke formmessige teknikker for å innramme dem i en materiell romlighet i en verden som ser ut til å ha blitt satt på pause.
Regissør Eduardo Williams er opptatt av lignende idéer. Han stiller spørsmål rundt vår egen kroppslige autonomi i en senkapitalistisk verden, og vår manglende eierskap over egen arbeidskraft. Han er spesielt interessert i unge menneskers frarøvelse av sin egen tid og alle hans filmer følger ungdommer og unge voksne som er i konstant bevegelse på tvers av grenser: geografiske og digitale, bokstavelige og billedlige.I The Human Surge 3, som tar opp tematiske tråder fra The Human Surge (det finnes ingen Surge 2), følger vi flere unge mennesker på tvers av kontinenter. Reisene er flytende, og vi har få forankringspunkt til enhver tid. Filmen er skutt med et Insta360 Titan-kamera, bestående av åtte linser som kan filme i alle retninger til enhver tid. Williams redigerte den selv med bruk av VR-briller, hvor han tok opp sine egne kroppslige bevegelser i det virtuelle rommet. Resultatet på det flate kinolerret er digitale bilder som bryter med alle grenser for bildeskapning. De rives i stykker og blir forvrengt i sine sammensetninger, og springer like mye ut av karakterenes søken etter nye måter å leve/være på i vår verden, som de bryter inn i filmens romlige og temporale virkelighet.
Sist oppdatert: 09/10/2024
Kilde: Visit Bergen