Skip to main content
Unknown Component
civid: 5d09e5650d656ad7a7d9abce
name: plugins_common_social_share (widget)

Glemte stemmer II

Mer info

​Uredd pioner med mangesidig virke.

«Det var som noe av hennes ungdomsglans lå om henne fremdeles. Hun var muntrere og ureddere i sin form enn mange andre, ikke så lite av en original,» heter det i en beskrivelse av Borghild Holmsen (1865–1938).  

Komponisten, pianisten, pedagogen, biblioteksmedarbeideren og musikkanmelderen var en pioner. Hun sies å være den første norske kvinnen som gav konsert med kun sine egne komposisjoner på programmet, og hennes Sonate for fiolin og klaver er det første kammermusikkverk i det store formatet skrevet av en norsk kvinne.  

Med den sonaten brøt Holmsen en usynlig grense, for datidens kvinnelige komponister skulle helst holde seg til mindre verk for piano og sanger. Resultatet kan du høre på denne konserten, fremført av fiolinist Maria Angelika Carlsen og pianist Ole Christian Haagenrud.   

Til tross for at sonaten og Holmsens øvrige komposisjoner ble godt mottatt, førte ikke søknader om offentlig støtte til videre komposisjonsstudier i utlandet frem.  

Holmsen var også en ettertraktet pianist og klaverpedagog, og gav konserter i Sverige, Danmark, Tyskland, England og USA. For Harald Sæverud var hun en elsket lærer, og da Bergen Bibliotek begynte med utlån av «musikaliteter» og dermed la grunnlaget for dagens musikkbibliotek, var hun en sentral medarbeider.

Foto: Bergen Offentlige Bibliotek

Informasjon

I en minikonsertserie på Siljustøl løfter Festspillene frem to bergenske komponister: Inger Bang Lund og Borghild Holmsen. Begge ble ansett som store talenter, reiste ut i verden for videre studier og gjorde suksess på hjemmebane og internasjonalt. I dag blir musikken deres sjelden fremført.  

Arnulf Mattes, professor og leder ved Senter for Griegforskning, gir en introduksjon (på norsk) om komponistene på begge konsertene.

Sist oppdatert: 04/17/2024

Kilde: Visit Bergen

Sider du nylig har besøkt