Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Eastern Norway Innlandet LILLEHAMMER

Nyttårskonsert med Oslo Filharmonien

Overview

Vi spiller det nye året inn sammen med dirigent Natalie Stutzmann og pianist Khatia Buniatishvili. På programmet står to av orkestermusikkens største publikumsfavoritter: Rachmaninoffs Pianokonsert nr. 2 og Tsjajkovskijs Symfoni nr. 4.

Våren 1897 var den snart 24 år gamle Sergej Rachmaninov (1873−1943) en stigende stjerne som pianist og komponist i hjemlandet Russland. Premieren på hans første symfoni i St. Petersburg lå an til å bli et nytt steg mot toppen. Men urfremførelsen ble en skandale, og symfonien ble slaktet av anmelderne. Rachmaninov var fullstendig knust og klarte nesten ikke å skrive musikk de tre neste årene.

Komponistens nærmeste fikk omsider satt ham i kontakt med legen og terapeuten Nikolai Dahl. I tre måneder møttes de daglig, og Rachmaninov fikk stadig høre oppløftende setninger om hvordan han skulle lykkes med å skrive en glimrende pianokonsert. Og den kreative gnisten vendte tilbake: I 1901 var hans andre pianokonsert komplett. Konserten ble en enorm suksess og har blitt stående som en publikumsfavoritt i sjangeren. Rachmaninov tilegnet konserten sin uvurderlige terapeut.

I 1877 mottok Pjotr Tsjajkovkskij (1841–1893) en overraskende henvendelse fra den rike forretningskvinnen Nadezhda von Meck: Hun var svært begeistret for Tsjajkovskijs musikk og ønsket å støtte ham økonomisk slik at han kunne konsentrere seg om å komponere. En av betingelsene var at de aldri kunne møtes, men de brevvekslet flittig i en årrekke, og von Meck fortsatte sine økonomiske bidrag frem til 1890.

1877 var også året da Tsjajkovskij skrev sin fjerde symfoni, og von Meck bad ham inntrengende om å forklare meningen med musikken. Tsjajkovskij likte ikke slike «avsløringer», men forklarer i sitt svar at horntemaet helt i begynnelsen er frøet til hele symfonien, og at det representerer Skjebnen – slik det berømte åpningstemaet dominerer Beethovens Symfoni nr. 5. Uansett betydning blir den eksplosive åpningen startskudd for en usedvanlig fargerik og følelsesladet symfoni.

 

KJØP BILLETTER!

  • Last Updated: 01.11.2021
  • Source: Visit Lillehammer
Dates

fr. 7. januar 2022

See All
Statens Kartverk, Geovekst og kommuner - Geodata AS
Nyttårskonsert med Oslo Filharmonien
Your Recently Viewed Pages