VIKTIG! Les denne informasjonen om Koronaviruset og reising i Norge
Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Fjord Norway Rogaland STAVANGER

SSO: Frank Peter Zimmermann med Tysk Romantikk

Overview

Claude Vivier var en kanadisk komponist som på brutalt vis ble myrdet i Paris 7. mars 1983. Hans orkesterstykke Orion blir i kveld for første gang oppført her i landet. Etter Schumanns lenge miskjente fiolinkonsert forflytter vi oss til Mendelssohns lysende symfoni nr. 4, Den italienske.

Claude Vivier var en kanadisk komponist som på brutalt vis ble myrdet i Paris 7. mars 1983. Hans orkesterstykke Orion blir i kveld for første gang oppført her i landet. Etter Schumanns lenge miskjente fiolinkonsert forflytter vi oss til Mendelssohns lysende symfoni nr. 4, Den italienske.

Medvirkende:
Clemens Schuldt, dirigent
Frank Peter Zimmermann, fiolin

Program:
Robert Schumann: Konsert for fiolin
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Symfoni nr. 4 - Italienske

Claude Vivier skrev Orion i 1979. Orion er som kjent et stjernebilde og Orions belte har åtte sterkt lysende stjerner. Dette kommer til uttrykk i Viviers korte orkesterstykke som hørbare lysglimt. Vivier var i sin tid elev av Karlheinz Stockhausen og hadde sikkert sin kosmiske interesse fra ham. I Orion hører vi også at komponisten var blitt inspirert av musikk fra sin langvarige Asia-reise. Vivier varierer en melodi på seks forskjellige måter og med ulikt uttrykk. Melodien hører vi først fra trompeten, som Vivier mener var «dødens instrument i middelalderen», og som han forbinder med Bergmans film Det sjunde inseglet.

Schumanns fiolinkonsert ble skrevet i 1853, men først oppført i 1937. Det var imidlertid Yehudi Menhuin som oppdaget storheten i verket, men som jøde fikk han ikke oppføre det i nazitiden. At dette verket ble komponert kort tid før Schumanns sammenbrudd, er grunnen til at verket ble liggende. Tidens store fiolinist, Joseph Joachim, som verket var skrevet for, fremførte det aldri. Først i de senere år har fiolinkonserten kommet til sin rett, i fremragende tolkninger av Isabelle Faust og Carolin Widmann. Når vi hører konserten, virker det som at alle satser har et langsomt tempo, selv om de følger skjemaet for hurtig-langsom-hurtig. Sentralt i verket står det som er blitt kalt solistens «indre monolog» i den langsomme satsen. Den er et slags intermezzo, sangbar og vakker, med harmonisk rike forbindelser. Siste sats krever det ytterste av solisten.

Mendelssohns Fjerde var en frukt av hans Italia-opphold, og han beskriver denne tiden med ordene «den høyeste livsglede jeg kunne tenke meg». Kompositorisk stemmer alt i dette verket. Mendelssohn var genial når det gjaldt å forme et verk og et melodisk oppkomme. Begynnelsen på Den italienske gir oss inntrykk av at vi blir hevet opp, flyr over Alpene, fri som en fugl. Og verkets toneart, A-dur, hadde for ham lyseblå farge. Siste sats heter «Saltarello», en særdeles hurtig napolitansk dans i moll. En musikalsk virvel preger mye av symfonien, også slutten.

Varighet: 1 time 30 minutter, inkludert pause.

Arrangør: Stavanger Symfoniorkester

  • Last Updated: 19.01.2021
  • Source: Region Stavanger
Dates

to. 28. januar 2021 19:30 21:00

See All
Statens Kartverk, Geovekst og kommuner - Geodata AS
SSO: Frank Peter Zimmermann med Tysk Romantikk
Your Recently Viewed Pages