VIKTIG! Les denne informasjonen om Koronaviruset og reising i Norge
close
Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Fjord Norway Rogaland STAVANGER

SSO: Truls Mørk spiller Sjostakovitsj

Overview

Truls Mørk spiller Sjostakovitsj

Det er en kjent sak at det er mye selvbiografi i Sjostakovitsj sin musikk. Men ingen har vel på en mer grandios måte enn Richard Strauss satt sitt eget jeg i scene.

PROGRAM
Sjostakovitsj: Cellokonsert nr. 2
Strauss: Ein Heldenleben

MEDVIRKENDE
Andris Poga, dirigent
Truls Mørk, cello

VARIGHET
1 time og 50 minutter, inkludert pause.

Dmitri Sjostakovitsj skrev begge sine cello-konserter for den store russiske cello-virtuosen Mstislav Rostropovitsj. Nr. 2 i g-moll kom i 1966, skrevet på et sanatorium. Solist og orkester arbeider her ytterst fleksibelt med hverandre, selv om førstesatsen begynner med en dyster monolog i celloen. Sjostakovitsj konsulterte Rostropovitsj om cello-teknikken i verket. Ingen har vel uttrykt ironi, svart humor, sarkasme og kynisme mer direkte enn Sjostakovitsj. Men det er noen ganger helt i det uvisse om det er ironi eller alvor. Av og til parodierer han også romantikken. De langsomme delene er uansett klagende. I midtsatsen, en hurtig scherzo, hører vi en kneipe-sang fra Odessa: «Rundstykker! Kjøp våre rundstykker». Denne kommer brutalt igjen i finalen. Den ene tone i celloen mot slutten av verket er blitt sett som et dødssymbol som preger hans seneste verker.

Utvilsomt er det Richard Strauss selv som er helten i Ein Heldenleben (1898). Han holder her blant annet et oppgjør med sine kritikere og motstandere. Verket tilbakelegger flere stasjoner (seks i alt). I første del hører vi temaet til helten selv, grandiost og med schwung, og motstanderne blir i del 2 fremstilt med harde kontrapunkt – Strauss' egne betegnelser her er «svært skarpt og spydig, skurrende». Men helten overvinner dem, inntil (i del 3) solo-fiolinen annonserer «Heltens ledsagerske», dvs. hans kone. Strauss angivelser her er mange, f.eks. «lettsindig, full av lengsel, sart, sentimental, overmodig» ol. I neste del kommer det til en veritabel krig mellom helten og hans motstandere, med smell og musikalske trefninger, og det er ikke vanskelig å høre hvem som vinner. Tonespråket er spottende, karikerende, men også umiskjennelig progressivt. I femte del siterer Strauss fra egne verk, fra tonedikt og en opera samt fra den uendelig vakre sangen «Morgen». I siste del trekker protagonisten seg tilbake med sin ledsagerske i en slags naturidyll, der det skjønneste klangtrylleri dominerer. Men alt dette selvbiografiske overskygges av klanglig og vital praktutfoldelse.

ARRANGØR
Stavanger Symfoniorkester

  • Last Updated: 19.05.2021
  • Source: Region Stavanger
Dates

to. 7. oktober 2021 19:30 21:30

See All
Statens Kartverk, Geovekst og kommuner - Geodata AS
SSO: Truls Mørk spiller Sjostakovitsj
Your Recently Viewed Pages