Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Fjord Norway Stavanger

SSO Hovedserien: Beethoven 250 - Beethoven, den visjonære

Overview

Et program med kontraster og motsetninger: Mellom en kunstig og ekte nattergal, mellom individ og samfunn, og ferden fra kamp til seier i den visjonære Beethovens Skjebnesymfoni.

Et program med kontraster og motsetninger: Mellom en kunstig og ekte nattergal, mellom individ og samfunn, og ferden fra kamp til seier i den visjonære Beethovens Skjebnesymfoni.

Medvirkende:
Pascal Rophe, dirigent
Hans-Kristian Kjos Sørensen, slagverk
Nordic Voices, vokalsekstett

Program:
Stravinskij: Le chant du rossignol
Hellstenius: Public Behaviour for slagverk, vokalsekstett, video og orkester
– Verdenspremiere
Beethoven: Symfoni nr. 5 "Skjebne"

Inn i musikken kl. 18.30 i VIP-rommet.

Le chant du rossignol (Nattergalens sang) er et symfonisk dikt fra 1917, basert pa° H.C. Andersens eventyr Nattergalen. Verket besitter en blanding av melankoli og lyrisk varme – litt ulikt Stravinskij, men nærmere H.C. Andersens eventyr- verden. Det symfoniske diktet følger handlingen i eventyret, som åpner i den kinesiske keisers palass, hvor en nattergal synger for keiseren. Men så introduseres en kunstig nattergal, en gave fra den japanske keiseren, og mens alle er opptatt av å lytte til den, forsvinner den ekte nattergalen. Keiseren blir syk, men den ekte nattergalen returnerer for å helbrede ham med sin vakre og magiske sang.
Hellstenius' Public Behaviour (verdenspremiere) for snakkende/syngende slagverkssolist, vokalsekstett og orkester ønsker å tematisere individualisme kontra kollektivisme. Hvilke strategier har vi for samhandling i en tid som er preget av en sen-kapitalisme, som i stedet for å bygge på tillit og karakter, ødelegger våre evner til å løse oppgaver i fellesskap? Public Behaviour inneholder små dramatiserte situasjoner, hvor sangerne, solisten og orkesteret både musikalsk, tekstlig og scenisk skaper møter og konflikter rundt individ kontra det kollektive og hvordan man opptrer i det kollektive rom. Dette avløses og kommenteres i mer stiliserte former, nærmest som relasjonen mellom arier og koraler i en kantate.

Beethovens femte symfoni fra 1807–08 åpner med kanskje de mest berømte fire notene i musikkhistorien, og med dette skal Beethoven ha uttalt at skjebnen banker på døren. Uansett om Beethoven skal ha sagt dette eller ikke; symfonien har fått kallenavnet "Skjebnesymfonien". Dette dramatiske åpningsmotivet dukker også opp i de tre neste satsene i nye forkledninger, og forvandles i løpet av symfonien fra noe mørkt og truende til jublende og seirende. Verket er ofte oppfattet som en kamp og beseiring av en forferdelig skjebne: Om det er Beethovens egen kamp mot sin døvhet eller menneskets kamp for frihet (den franske revolusjon) kan vi jo bare spekulere over.

Denne konserten inngår i Hovedserien. 

Arrangør: Stavanger Symfoniorkester

  • Last Updated: 28.06.2019
  • Source: Region Stavanger
Dates

to. 14. mai 2020 19:30 21:30

See All
Statens Kartverk, Geovekst og kommuner - Geodata AS
SSO Hovedserien: Beethoven 250 - Beethoven, den visjonære
Your Recently Viewed Pages