Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Fjord Norway Stavanger

SSO Hovedserien: Beethoven 250 - Beethoven og hans tid

Overview

7. april 1805 i Wiens konsertsal ble en nyskrevet fiolinkonsert av Clement fremført, samt to "Eroica": Eberls og Beethovens Ess-dursymfonier. Mens Clement og Eberl ble bejublet som geniale, ble Beethovens Eroica stemplet som grell og bisarr!

7. april 1805 i Wiens konsertsal ble en nyskrevet fiolinkonsert av Clement fremført, samt to "Eroica": Eberls og Beethovens Ess-dursymfonier. Mens Clement og Eberl ble bejublet som geniale, ble Beethovens Eroica stemplet som grell og bisarr!

Medvirkende:
Reinhard Goebel, dirigent
Mirijam Contzen, fiolin

Program:
Eberl: Symfoni nr. 2
Clement: Fiolinkonsert nr. 2
Beethoven: Symfoni nr. 3 'Eroica'

Inn i musikken kl. 18.30 i VIP-rommet.


Anton Franz Eberl var svært kjent på sin egen tid og ble ofte nevnt i samme åndedrag som Haydn, Mozart og Beethoven. Han ble derimot totalt glemt etter sin død, men hans sjarmerende og elegante musikk fortjener å bli gjenoppdaget. Hans musikk kjennetegnes av kreative og formmessige innovasjoner, og han videreutviklet wienerklassisismens språk slik Mozart forlot det. Eberl var en nær venn av Beethoven, og symfoniene hans viser også stor innflytelse fra Beethoven. Hans symfoni i Ess-dur ble fremført samtidig som Beethovens Eroica i 1805. Mens Wien på den tiden ikke var helt klar for Beethovens gigantiske Eroica, hadde Eberls symfoni umiddelbar appell, og ble karakterisert som utrolig behagelig, vakker og kraftfull.

Beethoven hørte vidunderbarnet Clement spille i 1794, og skal ha beundret ham kolossalt. Beundringen var nok gjensidig, da Clements fiolinkonsert fra 1810 er tydelig påvirket av Beethovens konsert, og som til og med siterer fra Beethoven i den lange åpningssekvensen. Selv om det er mange muligheter for solisten til å skinne, som man forventer av et virtuost verk, har ikke konserten karakter av et glitrende utstillingsstykke, men i stedet av en stor symfonisk konstruksjon. Verket er idiomatisk for fiolinen og utvilsomt romantisk i sitt perspektiv, med sin dristighet og fremtidsrettede stil.

Beethovens 3. symfoni fra 1803 var uvanlig for publikum med dets enorme, og til da uhørte, dimensjoner. Symfonien var dedisert en av datidens mektigste menn, Napoleon, men etter at Napoleon kronet seg selv som Frankrikes keiser, rev Beethoven rasende vekk tittelbladet fra partituret med Napoleons dedikasjon. Hans helt hadde nå blitt en tyrann! Symfoniens nye undertittel ble Eroica, som står for heroiske dåder generelt sett, ikke en spesifikk en, og dedikasjonen "komponert til minne om en stor mann", kunne like gjerne referere til den tidligere Napoleon, den idealistiske unge helten, som nå bare levde i folks minne.

Lise K. Meling

Denne konserten inngår i Hovedserien. 
Arrangør: Stavanger Symfoniorkester

  • Last Updated: 27.06.2019
  • Source: Region Stavanger
Dates

to. 20. februar 2020 19:30 21:30

See All
Statens Kartverk, Geovekst og kommuner - Geodata AS
SSO Hovedserien: Beethoven 250 - Beethoven og hans tid
Your Recently Viewed Pages