Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Fjord Norway Stavanger

SSO Hovedserien: Beethoven 250 - Fra Beethoven til Valen

Overview

Banebryteren Beethoven med storslagen og dramatisk vokalmusikk blir her kontrastert med banebryteren for moderne norsk musikk, Fartein Valen, og til slutt får vi også et glimt av Mozart, i Regers avholdte Mozart-variasjoner.

Banebryteren Beethoven med storslagen og dramatisk vokalmusikk blir her kontrastert med banebryteren for moderne norsk musikk, Fartein
Valen, og til slutt får vi også et glimt av Mozart, i Regers avholdte Mozart-variasjoner.

Medvirkende:
Anna-Maria Helsing, dirigent
Regula Mühlemann, sopran

Program:
Beethoven: Scenemusikk til "Egmont" 
Mozart: Konsertarier, utvalg
Valen: An die Hoffnung
Reger: Mozartvariasjoner

Inn i musikken kl. 18.30 i VIP-rommet.

Beethovens Scenemusikk til Egmont fra 1809–1810 består av en ouverture, sanger og symfoniske mellomspill. Temaet er historien og heltedådene til den nederlandske greven av Egmont. Han kjempet for frihet, ledet den flamske motstandsbevegelsen mot spansk undertrykkelse på 1500-tallet, og måtte til slutt bøte med livet.
Valens orkesterverk An die Hoffnung (Til håpet) fra 1933 er inspirert av den engelske poeten John Keats, både hans dikt "To hope", og også hans personlige skjebne. Etter motgang for Valen fryktet han kanskje at hans egen skjebne ville bli som Keats, som heller ikke ble forstått og verdsatt i sin samtid. Verket er ikke romantisk program- musikk: Tittelen reflekterer den underliggende inspirasjonen, mer enn diktets innhold.
Regers Mozart-variasjoner fra 1914 er basert på tema fra Mozarts klaversonate i A-dur, K331, som også er i variasjonsform. Mozarts og Regers verk er ganske forskjellige, men de har også mange likhetstrekk. Mozarts tema og alle variasjoner inneholder to balanserte fraser, som spørsmål-svar, og det samme mønsteret følger Reger. Men den monumentale fugen som avslutter verket, er helt forskjellig fra Mozart, og synes i stedet å hente inspirasjon fra Brahms. Fugetemaet passerer hele orkesteret, før Mozart-temaet returnerer triumferende med glitrende orkesterfarger.

Denne konserten inngår i Hovedserien. 

Arrangør: Stavanger Symfoniorkester

  • Last Updated: 28.06.2019
  • Source: Region Stavanger
Dates

to. 23. april 2020 19:30 21:30

See All
Statens Kartverk, Geovekst og kommuner - Geodata AS
SSO Hovedserien: Beethoven 250 - Fra Beethoven til Valen
Your Recently Viewed Pages