Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Fjord Norway Stavanger

SSO Hovedserien: Fransk aften

Overview

Inn i musikken kl. 18.30 v/ Torill Lura
Berlioz: TristiaRavel: Le Tombeau de CouperinFauré: Requiem (orig. versjon) 
Christian Vasquez, dirigent Elizabeth Watts, sopranAndré Morsch, barytonMedvirkende: Stavanger Symfonikor 
Berlioz´ Tristia for kor og orkester omfatter tre korte stykker fra ulike komposisjonsperioder, knyttet sammen av temaet døden, samt Berlioz´ forkjærlighet for Shakespeare. Méditation religieuse (Religiøs meditasjon) fra 1831 er basert på et dikt av Thomas Moore. Teksten til La mort d'Ophélie (Ophelias død) er en ballade av Ernest Legouvé, og ble komponert som en sang med klaverakkompagnement i 1842. Marche funèbre pour la dernière scène d'Hamlet (Begravelsesmarsj for den siste scenen i Hamlet) ble komponert i 1844. Med sitt ordløse kor, stort slagverk og feiende melodier er det både storslått og teatralsk. 
Ravel komponerte pianoversjonen av Le Tombeau de Couperin i 1917 og orkestrerte deretter fire av de seks satsene. Den franske barokkens «tombeau» (grav) var en komposisjon som hyllet en avdød kjent og kjær person. Ravels utgangspunkt var en hyllest til den franske barokken, François Couperin og 1700-tallet, men ble også en hyllest til de som falt under første verdenskrig, da hver sats er dedisert en venn som døde i krigen. Suiten starter med et preludium som setter tonen. Deretter kommer en jovial og energisk Forlane. Menuet har et mer melankolsk preg og verket avsluttes med en utadvendt Rigaudon. 
Faurés Requiem ble komponert i 1887. Hans tonespråk består ofte av tette akkorder og duse klanger og i dette verket går komponisten virkelig inn i den mørke klangverden. Komponisten sa selv: «Folk har sagt at mitt Requiem ikke uttrykker dødens skrekk og gru; noen har kalt det en «vuggesang for døden». Men det er slik jeg oppfatter døden: som en glad forløsning, en aspirasjon mot den hinsidige lykken, heller enn en fryktinngydende opplevelse." 
Verket er fredfullt, preget av sinnsro. Sammenlignet med storskala mesterverk av Verdi, Brahms og Berlioz, er Faurés versjon mer forsiktig og beskjeden, men det er dog denne kvaliteten av underdrivelse som bidrar til verkets universelle appell og eteriske skjønnhet.

  • Last Updated: 05.11.2018
  • Source: Region Stavanger
Dates

to. 11. april 2019 19:30 21:30

See All
Statens Kartverk, Geovekst og kommuner - Geodata AS
SSO Hovedserien: Fransk aften
Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad