Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Fjord Norway Stavanger

SSO Hovedserien: Virtuost for orkester og venstrehånd

Overview

Nikolaus Lenaus versedrama om den legendariske Don Juan, var inspirasjonen for Strauss' symfoniske dikt Don Juan. Her presenterer Strauss oss for hovedpersonens erobringer og triumfer og til slutt hans patetiske endelikt, hvor han livstrett lar seg drepe i en duell. Strauss' energiske ungdomsverk er svært krevende teknisk sett, og på en øvelse hadde en av hornistene utbrutt, med svetten dryppende fra pannen: «Gode Gud, på hvilken måte har vi syndet slik at du skal ha sendt oss denne svøpe?»

Maurice Ravel skrev to klaverkonserter parallelt i årene 1930-31: en lys og lett G-durkonsert og en litt mer grublende og mørk venstrehåndskonsert i D-dur. Venstrehåndskonserten ble bestilt av den østerrikske pianisten Paul Wittgenstein, som hadde mistet høyrearmen i første verdenskrig, men som ikke ønsket å gi opp sin pianistkarriere av den grunn. Ravels konsert har én sats, men med tre sammenhengende partier. Dersom man lytter kun til klaverstemmen, er det ganske uforståelig at den er kun for én hånd. Begrensningene synes å ha inspirert Ravel til å skape et fullendt verk, som mange senere pianister, med både én og to hender, har gitt seg i kast med.

Béla Bartóks Konsert for orkester ble skrevet i løpet av to måneder i 1943, og urfremføringen i 1945 fikk en svært varm mottagelse. Bartók kalte verket bevisst for en konsert, ikke en symfoni. Han behandler alle instrumentene som solister, og bruker andre instrumentgrupper i orkesteret som akkompagnement. Konserten er i en bueform, og i første satsen ligger et forventningens slør over den sakte, rolige introduksjonen. Satsen viser tydelig den dissonerende siden av Bartóks musikkstil. Andre satsen er mer munter, som gir hvert instrumentpar sitt utsøkte musikalske materiale. Tredje satsen ble av Bartók beskrevet som en dyster dødssang. Fjerde satsen har en leken grunnstemning med et folkemusikalsk hovedtema, mens siste satsen er en forrykende finale med ungarske danserytmer.

Inn i musikken kl. 18.30 v/ David Friedrich
Strauss: Don JuanRavel: VenstrehåndskonsertBartók: Konsert for orkester
Ken-David Masur, dirigentNN, klaver

  • Last Updated: 05.11.2018
  • Source: Region Stavanger
Dates

to. 7. februar 2019 19:30 21:30

See All
Statens Kartverk, Geovekst og kommuner - Geodata AS
SSO Hovedserien: Virtuost for orkester og venstrehånd
Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad