Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Fjord Norway Stavanger

SSO Klassikerserien: Beethoven 250 - Beethoven, den revolusjonære

Overview

Året 2020 vil være viet til Beethovens 250-årsjubileum. Kveldens konsert er første av syv som vil bli spilt for å hylle mannen som stadig beveger og inspirerer.

Denne konserten inngår i Klassikerserien. 

Året 2020 vil være viet til Beethovens 250-årsjubileum. Kveldens konsert er første av syv som vil bli spilt for å hylle mannen som stadig beveger og inspirerer.
Medvirkende:
Jan Willem de Vriend, dirigent
Christian Ihle Hadland, klaver

Program:
Beethoven: Die Weihe des Hauses, overture
Beethoven: Klaverkonsert nr. 3
Cherubini: Marche funebre
Haydn: Symfoni nr. 103
'Paukevirvelen'

Ludwig van Beethoven filleristet wienerklassiske former og konvensjoner for å bane vei for romantikken. Samtidig næret han alltid en dyp respekt for tidligere og samtidige mestere i faget, særlig Bach, Händel, Haydn og Mozart. Og da Beethoven ble spurt om hvilken samtidig komponist som var den fremste (ved siden av ham selv), ble svaret Luigi Cherubini, en italiensk operakomponist som gjorde franskmann av seg på 1790-tallet. Denne kvelden får vi høre det dramatiske verket Marche Funebre, som skal ha gjort et mektig inntrykk på Beethoven.
Konsertouverturen Die Weihe des Hauses (Husets innvielse) ble bestilt til åpningen av Theater in der Josefstadt 3. oktober 1822. Beethoven hadde flere ganger ytret et ønske om å skrive en ouverture i Händel-stil, og nå fikk han sjansen. Stykket innledes, på händelsk vis, med en langsom og bredt anlagt introduksjon; dette er den høytidelige åpningen. Denne glir over i en travel marsj, den igjen introduserer en mesterlig komponert dobbeltfuge som konkluderes med en fullt ut beethovensk coda.
20 år tidligere var det W.A. Mozart sin musikk som inspirerte Beethoven. Det finnes en anekdote som beskriver Beethoven ruslende på gaten sammen med pianisten Johann Cramer, da finalen fra Mozarts c-mollkonsert tonet ut av et åpent vindu. Beethoven skal ha lyttet taus en stund, før han mumlet: "Cramer – vi vil aldri kunne gjøre noe slikt." Og det fikk han jo på sett og vis rett i: Beethovens tredje klaverkonsert er tydelig inspirert av – og bærer i seg – mange av de samme elementene som Mozarts c-mollkonsert, samtidig som den er et ypperlig eksempel på hvordan de store mestere står på hverandres skuldre gjennom hele musikkhistorien.
En av Beethovens læremestere i komposisjon var Joseph Haydn, som gjennom sitt lange liv levde samtidig med både Bach, Händel, Cherubini, Mozart og Beethoven. I 1791 ble Haydn invitert til London for å gi konsertserier med nyskrevne symfonier, og dette utløste et skred av kreativitet og skrivelyst i den aldrende mester: De 12 London-symfoniene er et oppkomme av melodirikdom, sublimitet, humor og forbløffende virkemidler.
Arrangør: Stavanger Symfoniorkester

  • Last Updated: 20.06.2019
  • Source: Region Stavanger
Dates

fr. 17. januar 2020 19:30 21:30

See All
Statens Kartverk, Geovekst og kommuner - Geodata AS
SSO Klassikerserien: Beethoven 250 - Beethoven, den revolusjonære
Your Recently Viewed Pages