x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Cruise

På denne siden finner du nøkkeltallsrapporter, undersøkelser og statistikk fra nasjonal og internasjonal cruisenæring.

Nøkkeltall cruise 2016-2017

Med rapporten ønsker Innovasjon Norge å gi en oversikt over norsk cruisenæring. Visste du for eksempel at det i 2016 er beregnet et direkte forbruk fra passasjerer til norsk næring på i overkant av 2,3 milliarder kroner? Eller at prognosene for 2017 viser en økning i antall passasjerer til Norge og besøkstallet vil igjen kunne nærme seg tre millioner dagsgjester fra cruise? Dette og mer finner du i vår nøkkeltallsbrosjyre.
Rapport

Cruiseundersøkelse på Svalbard

Sommersesongen 2017 ble det gjennomført en cruiseundersøkelse på Svalbard. Målet med undersøkelsen var å få en bedre forståelse av turistene som besøker Svalbard, som en del av tradisjonelt cruise eller ekspedisjonscruise.

Felles for turistene er at de i stor grad er kvinner med en høyere gjennomsnittsalder enn de landbaserte turistene. De reiser i mindre grupper og Tyskland er det største markedet. At destinasjon Svalbard var inkludert i cruiset var en avgjørende faktor for at de valgte reisen. Resultatene viser at dette er en reise de har planlagt lenge. Få planlegger å reise tilbake - og dette er en typisk «en gang i livet»-opplevelse.

Cruiseturistene er godt fornøyd med Svalbard, men sammenlignet med resten av norgesturistene ligger tilfredsheten litt under.

Rapport: Cruise og ekspedisjonsturister på Svalbard (Innovasjon Norge, 2017) 

Turistundersøkelsen cruise 2014

Sommeren 2014 ble cruiseturistene i Norge for første gang inkludert i turistundersøkelsen. Dette ga en unik mulighet til å sammenligne disse turistene med de landbaserte turistene.

Denne rapporten inneholder analyser av turister som var på cruiseferie i Norge i sommersesongen 2014 fra mai til og med august. Rapporten estimerer disse turistenes samlede forbruk og ser på hvordan forbruket fordeler seg. Det fokuseres spesielt på den delen av forbruket som skjer på land. I rapporten sammenlignes cruiseturister fra forskjellige land og cruiseturister i forhold til landbaserte turister fra samme land. I tillegg til analysene av forbruk gir de innsamlede dataene mulighet for å bli klokere på turistenes adferd og deres bedømmelse av ferien samt hva de foretar seg mens de er i land. Dette er bare noen av de spørsmålene som analysene i denne rapporten søker å besvare. Rapporten er utarbeidet av Epinion på vegne av Innovasjon Norge.
Rapport

Avgifter, vederlag og salg av tjenester i norske havner 2013

Amland Reiselivsutvikling kartla på vegne av Innovasjon Norge, Cruise Norway og Cruise Europe en rapport over avgifter, vederlag og salg av tjenester i norske havner 2013.
Rapport

Kontakt oss om cruise:

Tor Johan Pedersen
Fagansvarlig Cruiseutvikling
Innovasjon Norge

Mobil: (+47) – 913 85 700
E-post: torpe@innovasjonnorge.no