Asia

Asia er et stort marked hvor økonomien er god og befolkningsveksten høy. Basert på våre analyser har vi valgt å satse tyngst i Japan, Kina, Hong Kong, Taiwan og Sør-Korea - hvor vi med gode markedsstrategier når ut til potensielle norgesturister.

Asia utgjør 61 prosent av verdens areal og har 4,2 milliarder mennesker. Skal Norge bli synlig og attraktivt som reisemål, er det avgjørende at vi samler ressurser og innsats.

Forventet økning

Regionen genererte i 2015 cirka 825.000 kommersielle hotellgjestedøgn i Norge. Dette er en økning  på 35 prosent i antall overnattinger fra 2014. En styrket markedsføring og en økt synlighet i alle utvalgte markeder har gjort at vi forventer en økning på rundt 30 prosent i antall asiatiske overnattinger i Norge i 2016.

I 2050 vil befolkningen ha økt fra dagens 4,2 milliarder til 5,2 milliarder. Økonomien i Asia er fremvoksende og kommer til å stå for en betydelig andel av den globale verdiskapingen. Økonomisk utvikling er den viktigste driveren for flytrafikken og UNWTO spår at regionen kommer til å stå for nesten 30 prosent av alle verdens turistankomster i 2030.

Flere markeder i kikkerten

Norge er godt innarbeidet i distribusjonskanalene i de asiatiske markedene, noe som gir mulighet for en bred distribusjon via reisebyråer og turoperatører. I tillegg holder vi et øye med India, Australia og Indonesia, da vi tror disse markedene vil være interessante for nordisk og norsk reiselivsnæring på sikt.

Land der vi er aktive

Kina

Japan

Sør-Korea

Asia - nye markeder

Kontakt oss:

Markedssjef:
Per Holte
pehol@innovasjonnorge.no