x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Video Thumbnail - vimeo - Munch in Oslo
Munch + Music: Matoma featuring Ruben.
Photo: Bleed / Fastland / Innovation Norway

Musikalske tolkninger av Munch skal gi reiselyst

muteplay/pauseplay/pause
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade
15. januar 2019

Internasjonale storheter som Matoma og 1349 har latt seg inspirere av Edvard Munchs malerier i jakten på ny musikk. Nå skal låtene bidra til å inspirere besøkende til Norge.  

For å feire åpningen av det nye Munchmuseet i Oslo i juni 2020 utfordret vi fire norske musikkartister og band til å skrive låter inspirert av Edvard Munchs kunst.  

DJen Matoma (her i samarbeid med Ruben) roses for fengende hits, og 9 grader nord for sin energiske folkemusikk. Som en spennende kontrast er bandet 1349 blant de ledende innen svartmetall, mens Gundelach kjennetegnes av sitt særegne «electro noir» lydbilde. Resultatet er fire underholdende filmer og ikke minst fengende toner som danner grunnlaget for Visit Norways nye kampanje Munch+Music som slippes internasjonalt i januar.  

Filmene følger artistene gjennom produksjonen, og seerne får oppleve flere av stedene som inspirerte Munch i Oslo.  

-Munch blir igjen super-relevant gjennom norske artister. Oslo-regionen presenteres som moderne og spennende, med fokus på steder som har vært viktige for Munch, og som besøkende selv kan oppleve, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. Sammen med Music Norway og Munchmuseet står de bak satsingen.  

Norges ansikt utad fra Tokyo til London 

Musikerne sto fritt til å velge blant Munchs bilder. Matoma ft. Ruben lot seg inspirere av Pubertet, 1349 av Dødskamp, Gundelach av Selvportrett i helvete, mens 9 grader nord tok for seg Det syke barn. Resultatet er svært ulike låter som også skal bidra til feiringen når det nye Munchmuseet åpner i Oslo i 2020, og som skal følge internasjonale Munch-utstillinger i byer som Tokyo, Moskva, London og Beijing. 

-Innovasjon Norge og Munchmuseet har et godt samarbeid med mål om å øke det internasjonale besøket til Oslo og Norge. Vi opplever en stor, internasjonal interesse for Munch og sammen når vi et reiselivssegment med svært stort potensiale for økt besøk til byen og landet. Og det er nettopp reisende som oppsøker story opplevelser som er flest, øker mest og bruker mest penger, sier Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munchmuseet. 

Nye måter å sette Norge på kartet 

Edvard Munch er en av modernismens viktigste kunstnere, og maleriene stilles ut på de mest anerkjente galleriene verden over. Skrik, Munchs mest kjente verk, regnes som et av verdens mest ikoniske malerier.  

Innovasjon Norge er opptatt av at Norge som reisemål skal ha flere strenger å spille på, og kulturopplevelser er helt sentralt i dette.  

-Vi skal sette Norge på kartet på flere, og nye, måter. Dette er en spennende måte å bruke kulturarven vår på for å nå nye besøkende, sier Holm. 

Innovasjon Norge bidrar til nyskaping i næringslivet, utvikling i distriktene og utvikling av konkurransedyktige norske bedrifter. Innovasjon Norge profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.  Som en global organisasjon er Innovasjon Norge representert i rundt tretti land. Kreative næringer og reiseliv er en av Innovasjon Norges seks mulighetsområder. 

Munchmuseet på Tøyen er verdens største monografiske museum og hjem for over 28. 000 originale Munch-verk, testamentert til Oslo kommune fra Edvard Munch. Munchmuseet forvalter også samlingene etter Rolf Stenersen, Amaldus Nielsen og Ludvig O. Ravensberg. I juni 2020 flytter museet til Bjørvika hvor langt større deler av samlingen kan vises frem, i tillegg til større internasjonale utstillinger.  
Music Norway er eksportkontoret for norsk musikk. Music Norway utvikler og legger til rette for relevante eksportfremstøt og tilskuddsordninger, basert på det norske musikklivets definerte behov. 

Om kampanjen: 

  • Videoene blir delt gjennom Visit Norways internasjonale kanaler på 13 språk, og vil være del av Munch-utstillinger verden over frem mot 2020.  
  • Satsingen ble internasjonalt lansert mandag 14. januar 2019 og varer utover vinteren/tidlig vår.  
  • Artistene: Matoma ft. Ruben, 1349, Gundelach og 9 grader nord 
  • Satsingen er et samarbeid mellom Innovasjon Norge, Munchmuseet og Music Norway. 
Kontaktpersoner:

Kontaktpersoner: 

Bente Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge
Telefon 952 73 280
Epost Bente.Bratland.Holm@innovasjonnorge.no 

Stein Olav Henrichsen,Munchmuseet 
Telefon 913 80 557
Epost Stein.olav.henrichsen@munchmuseet.no 

Munch+music-kampanjen
Innovasjon Norge og Munchmuseet

Innovasjon Norge bidrar til nyskaping i næringslivet, utvikling i distriktene og utvikling av konkurransedyktige norske bedrifter. Innovasjon Norge profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.  Som en global organisasjon er Innovasjon Norge representert i rundt tretti land. Kreative næringer og reiseliv er en av Innovasjon Norges seks mulighetsområder. 

Munchmuseet på Tøyen er verdens største monografiske museum og hjem for over 28. 000 originale Munch-verk, testamentert til Oslo kommune fra Edvard Munch. Munchmuseet forvalter også samlingene etter Rolf Stenersen, Amaldus Nielsen og Ludvig O. Ravensberg. I juni 2020 flytter museet til Bjørvika hvor langt større deler av samlingen kan vises frem, i tillegg til større internasjonale utstillinger.  
Music Norway er eksportkontoret for norsk musikk. Music Norway utvikler og legger til rette for relevante eksportfremstøt og tilskuddsordninger, basert på det norske musikklivets definerte behov.