x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Norske alpinanlegg øker heisomsetningen igjen

Alpinanleggenes Landsforening melder om en gjennomsnittlig økning i heiskortomsetning på 15 prosent for hele landet, så langt i vinter.
First steps in ski school in Trysil
Trysil.
Photo: Ola Matsson

(22. mars 2018, Pressemelding, Alpinanleggenes Landsforening)

Tidlig og bred sesongstart i november og en vinter som hittil har vært preget av rekordmengder med snø de aller fleste steder i landet, gir resultater i heiskortomsetningen til landets alpinanlegg. Resultater pr 28 februar utgitt av Alpinanleggenes Landsforening i dag, viser en gjennomsnittlig økning på 15 prosent for hele landet. (Tallene er hentet fra ALF sitt statistikkutvalg*)

Det er også i år til dels store regionale forskjeller, men økningen holdes ikke lenger kun oppe av de største aktørene med stor markedsandel. Per siste februar har alle regioner prosentvis økning totalt sett i sesongen mot samme tid i fjor.

Oppland/Hedmark er 7% opp, Oslo/omegn 32%, Buskerud 17%, Telemark 18% og Sørvest/Vest/nordvest 28%.

Stort sett alle anlegg i ALF´s bransjeutvalg har dessuten individuell økning, med unntak av noen veldig få.

De to største bransjeaktørene Skistar (Trysil og Hemsedal) og Alpinco (Hafjell og Kvitfjell) viser til svært god prosentmessig økning. Norges største anlegg, Trysil, har en sesongøkning så langt på 7%, Hemsedal på 15%, Hafjell på 15% og Kvitfjell på 13%.

- Dette er svært hyggelige tall for oss å kunne presentere. I fjor hadde vi en utfordrende vinter men bransjen klarte  allikevel en pen økning i heiskortsalget med 5% mot året før. Denne vinteren har heldigvis vist seg fra sin aller beste side snømessig, og det er klart at det er med på både å lette arbeidsforholdene for medlemmene våre, og det er med på å inspirere og Camilla Sylling Clausenlokke folk ut til alpinanleggene i hele landet.

- Selv om vi for lengst i stor utstrekning har gjort oss avhengige av snøproduksjon i alpinbransjen, er det ekstra hyggelig nå at også de mindre anleggene uten like stor tilgang på snøproduksjonsutstyr  igjen kan oppleve en skikkelig god sesong med god trafikk, sier Generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening, Camilla Sylling Clausen (bildet).

- Alpinbransjen har et godt markedstilpasset produkt som våre gjester finner attraktivt. Våre medlemmer er flinke til å holde utviklingen i gang, og det kommer hvert år tilpasninger og endringer i de fleste anleggene som kommer gjestene til gode. Vi ser at parkene utvikles, noen velger å gjøre dem mer familietilpasset, det kommer nye tilbud som skicrossløyper, «funparks» og gode barneområder med nyutviklede produkter, i tillegg til nye heiser og nedfarter flere steder. Våre største konkurrenter er jo andre aktiviteter, så det er godt å se at folk fortsetter å trekke ut i bakkene for å være i aktivitet, sier Camilla. Bevegelse, frisk luft og røde kinn er en ren bonus, i tillegg til at det jo er ekstra vakkert å være ute i en slik vinter som vi har nå.

Gjestetrafikken fra markeder også utenfor Skandinavia har økt

- Dette er jo ekstra gøy, sier Turid Backe-Viken markedssjef hos Skistar Trysil. Turid sitter også som leder for ”Markedsråd vinter” i landsdelselskapet Norske Fjell SA. Markedsrådet koordinerer utenlands-satsningen for alpinbransjen i Norge, blant annet i samarbeide med de større destinasjonene, Innovasjon Norge Reiseliv, og gjennom ulike prosjekter som ”Norway Home of Skiing”.

- Både fra Tyskland, Holland og UK har vi gode økninger i gjestetrafikken og dette viser at vi fortsatt er på rett vei i arbeidet og investeringene vi legger ned i disse markedene. At vi kan vise gjestene fra andre markeder enn det norske at vi har et meget bra alpinprodukt, er naturligvis med på å øke interessen også for kommende sesonger i utenlandsmarkedet. Svenskene og danskene er trofaste, og også her ser vi en fin økning så langt i sesongen i alle de største anleggene i Norge som jobber mot utenlandsmarkedet. I Trysil er jo hele 70% av gjestene fra andre land enn Norge! Nå skal vi også vise nye gjester fra for eksempel Tyskland, hvor fint det er å kjøre på ski i Norge, sier Turid.

- Påsken er tidlig i år og det er det fremdeles 2 måneder igjen av sesongen i flere av våre anlegg. Vi håper at folk flest også benytter seg av de fine forholdene også etter påske. Vi ser av målinger at nesten halvparten av nordmenn skal feire påsken hjemme og på fjellet, og det er god tilstrømning av utenlandske gjester, så da gjenstår det bare å ønske alle sammen en riktig god påske og velkommen ut, avslutter Sylling Clausen.

*Oppdal, Vassfjellet og Bjorli er ikke medlem i Alpinanleggenes Landsforening