Skip to main content

Nyhetsartikler

Munch skal selge Oslo og Norge i Japan

Munch får i løpet av de neste månedene stor oppmerksomhet i Tokyo, med enorme bannere på de mest attraktive stedene i byen. Det er også ventet flere større saker om Munch, Oslo og Norge i japansk presse. Bare på den offisielle åpningen av utstillingen, kom det over 400 representanter fra japanske medier.

- Vi i Innovasjon Norge tror at interessen for Munch kan brukes til å skape reiselyst for Norge. I forrige uke hadde vi derfor rundt 40 japanske bransjefolk på et eget seminar om Munch og Oslo i den norske ambassaden. Dette var en tydelig interessert gjeng som vi tror kommer til å presentere nye reiseforslag til sine kunder basert på Munch. Tilbakemeldingene deres var blant annet at inspirerende innhold på japansk vil gjøre det enklere for dem å selge Norge, forteller Stein Ove Rolland, leder for strategi og forretningsutvikling i Innovasjon Norge reiseliv.

I tillegg har det vært en rekke medier på besøk i Oslo i sommer, og en av de største tv-stasjonene har laget tre halvtimes innslag om Munch og hans Oslo.

- For første gang har vi også utviklet et eget japansk univers på www.visitnorway.com/asia som også skal skape kobling mellom Munch, Oslo og Norge. Innholdet har kommet på plass i samarbeid mellom Innovasjon Norge, Munchmuseet, Avinor og VisitOslo, og det er særlig yngre, urbane, kunst- og kulturinteresserte japanere i alderen 30-45 år vi ønsker å nå fram til gjennom Visitnorway, sier Rolland.

Kunst- og kultur

På Visitnorway skal Norge vises fram som et moderne land med en attraktiv og spennende hovedstad, med mye å by på for urbane, kunst- og kulturinteresserte japanere. Særlig skal det fokuseres på Oslo og regionen gjennom kunst og kulturopplevelser både ute og inne, arkitektur, matopplevelser og den norske livsstilen. Det blir selvsagt også mye om Munch og hvordan man kan gå i Munch sine fotspor. Andre temaer som japanerne er opptatt av, som fjordene, midtnattsolen og nordlyset, vil også få sin plass på de nye nettsidene.

- Det er ikke første gang vi bruker Munch for å skape interesse for Norge, men det er første gang vi jobber systematisk med å bruke en aktuell Munch-utstilling i utlandet for å bygge sterkere interesse for Norge som reisemål i nye og andre segmenter. Målet er å stimulere til trafikk også utenom sommersesong, sier Rolland.