Skip to main content

Nyhetsartikler

Norgesfilm til topps i Cannes

«Iconic Norway» mottok også sølv i klassen Tourism Films. Iconic Norway er laget av Grim Berge og Sven-Erik Knoff i produksjonsselskapet Natural Light i samarbeid med Visit Norway. 

- Det er en stor ære å vinne disse prisene i Cannes. Vi er opptatt av å vise frem det unike norske til verden, og det føler jeg at vi får til nå. Dette er en utrolig fin anerkjennelse å få, sier regissør og fotograf Grim Berge til Visit Norway. 

Begeistrer millioner av seere

Den spektakulære filmen viser fantastiske norgesbilder fra nord til sør og er produsert i samarbeid med Visit Norway, Region Stavanger, Visit Nordvest, Flåm AS og Classic Norway Lofoten. Filmen har skapt begeistring blant millioner av seere verden over.

- Vi tar av oss hatten for denne produksjonen og gratulerer filmskaperne med prisen. Det har vært spennende å samarbeide med Berge og Knoff om denne produksjonen, og vi er imponert over måten disse norske filmkunstnerne etablerer internasjonale nettverk på. Dette er også med på å øke synligheten for filmen. Vi ønsker å ligge i forkant og gi våre brukere det nyeste og råeste innholdet på nett, sier en begeistret Hans Petter Aalmo, portalsjef i Visit Norway. 

Filmen vant nylig også førsteprisen i klassen «Students Choice» i Zagreb Tourfilm Festival 2017, og vil delta i flere filmfestivaler i tiden fremover, blant annet Baku.

Jobber med oppfølgerfilmen 

Den prisvinnende duoen hviler ikke på laurbærene. Nå er de allerede godt i gang med oppfølgeren til «Iconic Norway».

– I slutten av juni startet vi opptakene i Lindesnes. Denne gangen blir produksjonen langt større, der vi reiser Norge rundt på 80 dager. Vi har blant annet en egen droneoperatør og mange samarbeidspartnere med på laget, hittil har vi 70 Terrabyte med fantastisk filmmateriale.

-Filmen er en hyllest til Norge og det flotte landet vårt. Denne produksjonen har påvirket og inspirert oss, gjennom alle møtene med naturen, menneskene og historiene. Norge er helt spesielt! Vi er glad for å kunne samarbeide med Visit Norway, andre lokale og nasjonale samarbeidspartnerne om dette prosjektet sier Berge og Knoff.

- Disse filmene formidler på en flott måte alt det storslåtte vi har i Norge. Vi tror «Iconic Norway» og oppfølgeren vil inspirere mennesker over hele verden til å ville oppleve Norge selv, avslutter Aalmo. 

Se filmen her

Fakta om Cannes Corporate Media & TV awards: 

  • Cannes Corporate Media & TV awards hedrer de best selskapsfilmer, online media og TV dokumentarer. 
  • Prisutdelingen arrangeres for 8. gang i år i Cannes fra 27. – 28 september 2017.
  • Prisutdelingen deler ut priser i 41 kategorier.