Norsk friluftsliv på fransk ga millioner av seere

2,18 millioner seere fulgte med da TV France 3 sist uke sendte norgesspesial i programmet Faut Pas Rêver.

Programmet varte i nesten to timer og tok utgangspunkt i det norske konseptet friluftsliv. I sendingen fikk franskmennene se innslag fra fjord-Norge, med basehopping i Loen, vandring, kajakkturer, fiske, isklatring på Jostedalsbreen og St. Hans-feiring i Ålesund.

Historiske og urbane Trondheim, torskefiske i Lofoten og biltur på Atlanterhavsveien ble også viet plass i sendingen.

Kommuniserte med seere under sendingen

For første gang sørget Innovasjon Norge Frankrike for at det ble kommunisert med seerne direkte via både Facebook og Twitter under selve sendingen. 

- Det fungerte kjempebra! I tillegg til aktivitet i egne kanaler var vi også aktive i sendingens egne diskusjoner rundt #fautpasrever, forteller Tove Eliassen, markedssjef for Innovasjon Norge Frankrike.

Fra kontoret i Paris har de i over lang tid bearbeidet tunge medier i det franske markedet. Målsetningen er å oppnå gode og kvalitative resultater i form av reportasjer som gjør seg bemerket.

- Det ser ut til at 2017 er året da vi virkelig kan høste av denne innsatsen her i Frankrike. I sommer fikk vi hovedoppslag og cover i Geo Magazine og nå i høst fikk vi dette reiseprogrammet, forteller Eliassen.

God aktivitet i sosiale medier

Strategisk planlegging av aktiviteter i sosiale medier i Frankrike ga også god uttelling for Visit Norway. Kvelden reiseprogrammet ble sendt var hashtagen #FautPasRever blant de mest populære i Frankrike – sammen med ordet Norvège. Trafikken rundt hashtagen førte til god omtale av @lanorvege – Visit Norways Twitter-konto i Frankrike.

Programmet fikk god omtale på Facebook, med 1700 ‘likes’ og 292 kommentarer.

Innovasjon Norge Frankrike publiserte også seks relaterte Twitter-meldinger som ga god uttelling: