x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

NOR
NOR.
Photo: Innovation Norway

Norsk PR-stunt på runwayen

muteplay/pauseplay/pause
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Onsdag kveld fikk fashionistaer som deltar på LA Fashion Week stifte bekjentskap med et nytt merkenavn: NOR.

Runway-showet ble rigget opp med lekre norgesbilder på storskjerm og norsk musikk satt stemningen. Kolleksjonen som ble vist omfatter 19 design, laget spesielt for anledningen av norske Veronica B. Vallenes, og er tydelig inspirert av Norge, norsk natur og kultur.

Det publikum derimot ikke visste er at dette er et PR-stunt signert Innovasjon Norge og Norwegian, i samarbeid med Norwegian Fashion Hub og LA Fashion Week.

- Når vi i etterkant forteller at det er «Norge» står bak merkevaren NOR håper vi å få formidlet at vi ikke er en destinasjon med bare vakker natur – men også vakker og moderne design. Dette blir veldig moro! sier Hege Barnes, direktør for Innovasjon Norge USA.

Tett samarbeid mellom reiseliv og kultur

Innovasjon Norges New York kontor har, gjennom et langt og godt partnerskap med Norwegian og Avinor, jobbet på prosjektet med mål om å trigge interesse og skape buzz rundt or Norge som reisemål, på en litt annerledes og ny måte i USA.

- En kampanje som knytter reiseliv og kulturnæringen sammen på en nytenkende måte er veldig spennende. Her er en perfekt kobling av merkevaren Norge og mulighet for en designer å bli kjent i utlandet, samtidig som at Norge styrker sin posisjon som attraktiv innen moteverdenen, forteller Barnes.

I forbindelse med kampanjen jobbes det tett med særlig amerikansk presse og media, og målgruppen er både ny og litt uvant å jobb med - for to selskaper som er spesialister på reiselivsmarkedsføring. Tanken er derimot ikke ny. Allerede i flere år har Innovasjon Norge hatt kultur og kulturelle næringer høyt oppe på dagsorden, etter at området ble utpekt som et av selskapets satsingområder for årene framover. En kampanje som dette, der kreativ næring med norsk design i spissen knyttes sammen med reiseliv, er derfor del av en større plan.

For å maksimere effekten av NOR-kampanjen jobbes det tett med tradisjonelle medier, samt bloggere og influencers i moteverdenen som har flere hundre tusen følgere. I forbindelse med lanseringen og PR-stuntet vil det også arrangeres en pressetur til Norge og det vil bli delt ut en reise til Norge til en heldig vinner.

NOR runway. Design by Veronica B. Vallenes .Foto: Innovasjon Norge

NOR runway. Design by Veronica B. Vallenes .Foto: Innovasjon Norge

NOR runway. Design by Veronica B. Vallenes .Foto: Innovasjon Norge

Kontakt oss om NOR

Beate Christin Gran
Markedsspesialist USA
+1 212 885 97 01
Beate.Christin.Gran@innovationnorway.no