Norske fjorder like populære som Toscana

Svenskenes reiselyst og nysgjerrigheten på sitt naboland i vest har økt jevnt de siste årene. I en ny undersøkelse fra et av Sveriges største reisebyråkjeder kommer de norske fjordene høyt opp på svenskenes "bucket list" for 2018 - så det er all grunn til å forvente mange svenske gjester til våre fjorder og fjell også i år.
Åndalsnes
Åndalsnes.
Photo: Elena Gordeeva-Voot / visitnorway.com

Det er den svenske reisebyråkjeden Resia som melder om svenskenes økte interesse for Norge som reisemål. De har siden 2006 regelmessig analysert det svenske markedet, svenskenes reisevaner, bookingstatistikk, kombinert med en representativ spørreundersøkelse. Deres undersøkelser viser også at til tross for en viss uro rundt om i verden så fortsetter svenskene å prioritere sine reiser svært høyt og pilene fortsetter å peke oppover. Hele 64 prosent av svenskene sier at de kommer til å reise mer eller like mye i 2018 som tidligere.   

Norge på svenskenes ‘bucket list’

Når svenskene skal liste opplevelser og land som de drømmer om å reise til i året som kommer så havner Norge og de norske fjordene på en andre plass sammen med Italia og Toscana.  Listen toppes av Maldivene.

- Interessen for de norske fjordene er noe som vi har sett øke i flere år, helt siden vi sammen med Fjord Norge AS for drøyt 10 år siden startet det strategiske arbeidet med å posisjonere de norske fjordene i det svenske markedet. Og det er med glede vi kan konstatere at et langsiktig samarbeid og en tydelig og konsekvent satsing faktisk gir resultater, sier Robert Nygårdhs, markedssjef for reiseliv i Innovasjon Norge - Sverige. 

Han legger til at det ikke kun er fjordene på Vestlandet som tiltrekker det svenske folket. 

- De seneste årene har vi også sett en formidabel økning i interessen rundt Nord-Norge, sier han.

Norge mer trendy blant svensker

I følge Resia så er det noen tydelige trender som gjør seg gjeldende i 2018:

  • Fra ‘Backpacking’ til ‘Flashpacking’: Svensker blir i økende grad villige til å legge penger på gode og inspirerende/annerledes overnattingsformer. I tillegg blir mat stadig viktigere også for yngre målgrupper.  Det er tydelig at svenskene både prioriterer høyere og er mer betalingsvillige for både overnatting og mat i 2018.
     
  • Frakoblet og re-charged: Samtidig som mange svenske undersøkelser viser en enorm økning i treningsreiser og aktive ferier, så viser Resias undersøkelse samtidig at en majoritet av svenskene ønsker ‘relaxation’ og å koble av sammen med familie og/eller venner på ferien.
     
  • ’Økt nysgjerrighet’: Svenskene blir stadig mer opptatt av nye kulturer og kulturelle opplevelser. Å få ta del i interessante historiefortellinger og lære noe nytt og få personlig utvikling med "på kjøpet", ser ut til å bli viktigere framover.   
     
  • ‘Mini-breaks’: Flere og kortere ferier vil vi fortsatt komme til å se mer av fremover. Resia rapporterer om en stor økning i ‘Mini-breaks’, det vil si reiser som ikke er weekendturer eller ukesreiser, men som kan være alt derimellom og som ikke nødvendigvis trenger å inkludere en helg. Svenskene ser ut til å korte ned en del av sine reiser for istedet å kunne gjennomføre flere reiser. Etterspørselen på kortere reiser øker i alle sesonger.
     
  • ‘Naturopplevelser stadig viktigere’: Resia rapporterer at etterspørselen etter naturopplevelser som for eksempel vandringsreiser bare øker. Denne ferieformen er mer populær enn noensinne - og det gjelder reiser både med familie og venner. Når det gjelder naturopplevelser så handler det ikke kun om eksotiske reisemål men snarere om reising i nærområdet og/eller i eget land. I tillegg så rapporterer Resia at en av de absolutt heteste trendene for tilfellet er Hurtigruten. Sett over en fireårs periode så har de sett en økning på over 350 prosent og interessen bare fortsetter å øke også blant yngre målgrupper.

- Den økte interessen, og det at Norge begynner å bli ‘trendy’, gir et godt utgangspunkt og gode forutsetninger for å styrke Norges posisjon ytterligere i markedet. Men det krever selvsagt at vi sammen med norsk reiselivsnæring fortsatt har en tilstedeværelse og synlighet i det svenske markedet, sier Robert Nygårdhs.

Kontaktperson

Robert Nygardhs
Markedssjef Sverige
Innovasjon Norge Sverige

M. + 46 70 608 15 15
robert.nygardhs@innovationnorway.no