x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Nytt måleverktøy gir nye muligheter

Innovasjon Norge har tatt i bruk Adara Impact, et måle- og rapporteringsverktøy som viser hvordan Visit Norway bidrar til kjøp av flyreiser og hotellovernattinger. Nå er de første resultatene klare.
Nytt måleverktøy gir nye muligheter
Nytt måleverktøy gir nye muligheter.
Photo: Photo by bruce mars on Unsplash
8. november 2018

- Ved å bruke verktøy som Adara får vi vite mer om hvordan vi påvirker salg, og en hel masse om kundene og kundereisen. Vi vet for eksempel at vi siden sommeren har vært en del av kundereisen for 7 500 flybilletter på visitnorway.com alene, og da har vi ikke data fra Norwegian og SAS med her, sier Katrine Mosfjeld, leder for digitale medier i Innovasjon Norge.

Tallene som foreligger i den første rapporten er fra perioden 1. juni til 31. oktober 2018. Disse viser at reisende som har vært innom visitnorway.com, har foretatt:

  • 264 258 hotellsøk (alle destinasjoner)
  • 1 000 hotellbestillinger (i Norge)
  • 248 950 flysøk (alle destinasjoner)
  • 3 832 flybestillinger (til Norge)

Dette førte til hotellbestillinger i Norge for 3 150 000 kroner i den aktuelle perioden.

Vil bidra til kjøp av reiser

- Vårt mandat er å skape oppmerksomhet og reiselyst omkring norske tilbydere, men det er jo ikke vår ambisjon alene. Vi ønsker jo at det skal resultere i at noen kjøper seg en reise, selv om salget er næringens ansvar. Håpet er at Adara Impact skal hjelpe oss å forstå når vi påvirker kjøp av reiser, hva slags historier og kanaler som skaper salg, og hva som bare skaper begeistring, sier Mosfjeld.

Rapporten viser også at:

  • de fleste hotellbestillinger i Norge blir gjort fra Oslo, etterfulgt av San Francisco og New York City
  • Oslo er Norges mest besøkte by
  • København og Stockholm er Norges største konkurrenter som hotelldestinasjon
  • København og London er Norges største konkurrenter som flydestinasjon

Hvordan fungerer Adara?

Adara registrerer alle som besøker visitnorway.com – den internasjonale språkversjonen på nettstedet – og følger deres videre kundereise via andre nettsteder, som for eksempel Expedia.com, og frem til deres norgesbesøk.

Vi kan blant annet se hvor mange som søker på og/eller bestiller fly og/eller hotell i Norge og hvilke markeder som er Norges konkurrenter.

Om de reisende kan vi blant annet se hvor mange fly- og hotellbestillinger de gjør, hvor de var da de foretok søket, hvor mange de reiser sammen med og hvor mye penger de bruker på overnatting i Norge.

Hotellbesøk

Målingene viser at de som bestiller hotell etter et besøk på visitnorway.com i snitt:

  • bruker 1 659 kroner (per dag)
  • har 2 overnattinger
  • reiser 2 personer sammen
  • bruker 9 dager fra første søk til bestilling
  • bestiller 49 dager før de skal reise

Flyreiser

Målingene viser at de som bestiller flyreiser etter et besøk på visitnorway.com i snitt:

  • tilbringer 8,5 dager i Norge
  • reiser 2 personer sammen
  • bruker 11,5 dager fra første søk til bestilling
  • bestiller 72 dager før de skal reise

Kampanjemålinger kommer

- Det er hull og mangler i innsikten vi får fra Adara Impact, men vi vil uansett vite mye mer om den effekten vi har, enn uten dette verktøyet. Det at det ikke er perfekt, kan ikke være førende for at vi ikke skal forsøke å forstå så mye som mulig, sier Katrine Mosfjeld i Innovasjon Norge.

Den første rapporten er basert på nettstedsmålinger, men verktøyet vil også bli brukt til kampanjemålinger fremover.

 

Kontakt oss om digitale medier i Visit Norway

Katrine Mosfjeld

Katrine Mosfjeld
Leder digitale medier
katrine.mosfjeld@innovasjonnorge.no
Tlf. 934 10 530

Om Adara

Adara Impact måler bare rundt 55-65 % av trafikken på visitnorway.com. Årsaken til det er at mange surfer i inkognitomodus, har installert ad blockers eller bruker nettlesere som blokkerer cookies.