x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Vil se mer av Norge i Bollywood-filmer

– Noen indiske filmskapere har brukt Norge som opptaksland gjennom årene, men vi tar gjerne imot flere, sier Audun Pettersen, direktør for bærekraftig reiseliv og mat i Innovasjon Norge.
Bollywood
Bollywood.
Photo: Thinkstock.com

En norsk delegasjon reiste i mars til Bollywood for å markedsføre Norge som en god opptaksplass for film. Pettersen var selv med på besøkt til International Film And Television Club i Mumbai – der Bollywood holder hus. Også Sverige deltok med en delegasjon.

Kort forklart er Bollywood verdens største filmhovedstad. I 2012 ble det produsert 1602 filmer fra dette miljøet, mens USA stod for 476. Kina laget 745 samme år, skriver Forbes.com.

- Film og turisme henger sammen. Vi har i flere år tatt med utenlandske filmprodusenter på visningstur i norske fjorder. Et resultat av dette er flere store filmproduksjoner som Downsizing, Snømannen, Frozen og Mission: Impossible 6. I tillegg til at blant annet Bollywood-produsenter også fra tid til annen har inkludert scener spilt inn i Norge, sier Audun Pettersen (bildet).

Audun Pettersen.Mange millioner turister verden over velger feriedestinasjon basert på noe de har sett på TV og film. Derfor har begrepet filmturisme for lengst blitt innarbeidet som en viktig del av reiselivsnæringen.

Kan vise fram mer av Norge på lerretet

Indere har på visningsturer vært særlig begeistret for fjord, fjell, midnattssol og nordlys. Noe som er helt på linje med hva som genererer interesse blant potensielle turister flest, når det kommer til Norge.

- Natur og naturopplevelser er viktigste motivasjon for de fleste som kommer til Norge, men skal vi skape vekst for norsk reiseliv må vi også vise fram flere sider av Norge som byene, kultur, kunst, festivaler, mat, matkultur og arkitektur. Sett sammen med at Asia er en av regionene vi vokser mest i nå vil det være verdifullt om vi får flere indiske og asiatiske filmer spilt inn i Norge, som kan vise mer enn de klassiske naturbildene. Totalt sett tror vi dette kan bidra til en bærekaftig utvikling av reiselivet i Norge, sier Pettersen.

Insentivordningen gjør Norge attraktivt

I Norge er det Filmkommisjonen Norge som har fått ansvaret fra Kulturdepartementet å markedsføre Norge som opptaksland. De bistår internasjonale produsenter med å finne opptakssteder i Norge og finner potensielle norske samprodusenter og andre fagfolk. De veileder også om norske finansieringsmuligheter.

- Det har hatt stor betydning for Norges attraktivitet blant internasjonale filmmiljøer at vi fikk på plass insentivordningen i 2016. Tilskuddets størrelse kan utgjøre inntil 25 % av godkjente produksjonskostnader for produksjonen i Norge, noe som er betydelig. Sverige har foreløpig ikke denne ordningen, sier Pettersen.

Vilkår for tilskudd:
(Kilde: Lovdata. Forskrift om insentivordning for film- og serieproduksjoner)

En produksjon må oppfylle følgende vilkår for å kunne motta tilskudd fra insentivordningen:

a) Produksjonen skal produseres helt eller delvis i Norge.

b) Produksjonen må minimum ha et totalt produksjonsbudsjett på NOK 25 mill. for spillefilm, NOK 10 mill. for dokumentarfilm, NOK 10 mill. per episode for dramaserier og NOK 5 mill. per episode for dokumentarserier.

c)Produksjonen må ha et budsjett som viser et minimumsforbruk av godkjente kostnader i Norge på NOK 2 mill.

d)Produksjonen må ha en finansieringsplan som består av minimum 30 % internasjonal finansiering.

e) Produksjonen må kunne dokumentere at den har avtale om internasjonal distribusjon. Intensjonsavtale om internasjonal distribusjon kan etter vurdering godtas.

 

Kontaktperson

Audun Pettersen
Head of Sustainable Tourism & Food
Innovasjon Norge
Tlf. 907 75 521