x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

God prognose for vintersesongen 2018

Innovasjon Norges prognoser for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge denne vinteren levner ingen tvil: Det er optimisme ved inngangen til årets vintersesong.
Trysil
Trysil.
Photo: Ola Matsson

52 prosent av de som deltok i Innovasjon Norges årlige undersøkelse tror vinteren blir bedre enn i fjor. 42 prosent tror den blir lik og kun seks prosent venter nedgang. Norge er populært denne vinteren, noe lav kronekurs og tidlig påske medvirker til.

Vinteren 2017 ble den første vintersesongen med en liten nedgang, takket verre sent snøfall og dårlige skiforhold mange steder i landet. Nedgang fra Danmark, som er det største volummarkedet for Norge vinterstid, var utslagsgivende for at vinteresesongen ikke ble så bra som spådd på forhånd.

Allikevel; til tross for nedgangen lå antall utenlandske gjestedøgn 11 prosent høyere enn i 2013.

Nordlyssatsingen viktig for vinterturismen

Det er stor optimisme fra alle markeder Innovasjon Norge har en vintersatsing i.  Både fra store skimarkeder, men også fra mindre volummarkeder, som primært kommer til Norge for å oppleve nordlyset.

Selv om skisegmentet med svensker og dansker fremdeles er størst vinterstid har nordlyssatsingen, som er et viktig samarbeid mellom reiselivsnæringen og Innovasjon Norge, gjort det norske vinterproduktet mer robust. Dette ved å tiltrekke seg turister fra andre markeder og målgrupper enn det tradisjonelle skisegmentet.

Viktige, optimistiske dansker

Nord-Norge har hatt en sterk økning i gjestedøgn fra USA, Asia og Sør-Europa. I tillegg ser vi at også briter og tyskere tiltrekkes av nordlyset, Hurtigruten og arktiske vinteropplevelser.

Det mest utslagsgivende for vintersesongen er at danskene kommer. Danske respondentene uttrykker optimisme og mye skyldes den lave norske kronekursen. Danske gjestedøgn vinterstid har vist seg å følge kronekursen til en viss grad, og en svak krone fører historisk sett til flere danske gjestedøgn.

Kontakt oss

Mona Konuralp
markedspesialist Danmark
mona.konuralp@innovationnorway.no
M. +45 22 48 52 49

Andreas Solhaug
markedsspesialist Sverige
andreas.orjasaeter.solhaug@innovationnorway.no
M. +46 73 26 50 243