Frankrike

Norge har et sterkt og positivt image i Frankrike - som et foregangsland for innovativ design, arkitektur og gastronomi der miljø og bærekraft står sentralt.

Optima rapport Frankrike 2017

Primære transportmidler Frankrike

Nytt fra markedet


Franskmenn og kjøpspreferanser

Reisebransje plattformen l’Echo Touristique refererer i online-utgaven 5. juni til en studie gjort mot franskmenn og deres kjøpspreferanser i forhold til fysiske utsalgssteder, rådgivning i butikk og digitale hjelpemidler/digitalt utstyr. Undersøkelsen som er gjennomført av Samsung og InfoPro retter seg ikke spesifikt mot reisebransjen, men ifølge l’Écho Touristique avdekker den en rekke forhold som bør være av interesse for flere sektorer, og i særdeleshet sektorer som påvirkes av den digitale utviklingen.

Les mer


Fransk turoperatører øker vinterprodukter med 40 prosent

I echo touristique leser vi at Salaün Holidays kommer med en betydelig økning av tilbudet av vinterprodukter innfor kommende sesong.

Nordiska, som representerer turoperatørens Norden- og Baltikumproduksjon, følger opp fjorårets suksess med 40 prosent økning av vinterprodukter og er i disse dager ute med en ny brosjyre. Brosjyren på 52 sider trykkes i 15 000 eksemplarer og tilbyr 18 ulike programmer innenfor feriekonsepter som rundturer, cruise og à la carte.

Etter stormsuksessen i fjor tilbys nå et program bygget rundt Hurtigrutens Nordlyscruise mellom Bergen og Nordkapp, nå med flere avganger enn i 2017.

Markedsføringsinnsatsen har båret frukter
Brosjyren er utviklet for å inspirere reisebyråagenter og programmene er utarbeidet slik at de kan tilpasses og personaliseres om ønskelig – Nordiska er, fremfor alt, en spesialist innenfor skreddersøm på destinasjoner i Nord-Europa.

Nordiska er en av våre viktigste aktører i markedet og vi setter stor pris på å se at særlig samarbeidet innen utvikling av nye produkter/tilbud i vintersesongen og ikke minst fjorårets felles markedsføringsinnsats hva gjelder nordlysopplevelser har båret frukter.

Les mer


Fransk cruiseselskap bestiller norske explorer-fartøy

Den anerkjente franske high-end cruiseoperatøren Ponant møter økt etterspørsel innenfor explorer-cruise med nye norske fartøy.

Selskapet har lagt inn en bestilling hos det norske VARD om å levere 4 explorerfartøy innen sommeren 2018 og ytterligere to i løpet av annet halvår 2020. 

Bestillingen er omtalt i det franske reisebransjeforumet l'Echo Touristique og i norske medier, som Sysla.no


21.des.2017

TV5Monde lanserer nettside for reiser

Den franske TV kanalen TV5Monde følger dagens politiske, sosiale og økonomiske trender og lanserer en egen internettside viet til reiser, å lære å kjenne fremmede kulturer og positive tiltak innenfor bærekraftig reiseliv. Nettsiden retter seg mot så vel individuelle reisende som til bransjeaktører.

I følge bransjeforumet TourMag.com kommer denne nettsiden som et tilsvar til en markant endring i etterspørsel og adferd hos franske reisende.

Nettsidene har mer enn 3 millioner besøk i måneden og i TV5MONDE – universet vil reiselivs-sidene vekke reiselyst gjennom å rette søkelyset på destinasjoner, produkter og programmer som har en tydelig positiv miljøprofil og som respekterer lokalbefolkningen og deres kultur.

Målgruppen for TV5Monde Voyages er både forbrukere og bransjen; nyheter og best practice eksempler er tenkt å fungere som drivere for utvikling av nye produkter og til å støtte nye samarbeidskonstellasjoner.

De nye sidene omtales som et nyttig og positivt bidrag mot en mer bærekraftig utvikling av reiselivsnæringen.


Kontakt oss

Markedssjef:     
Tove Eliassen 
Tove.Eliassen@innovationnorway.no

Prosjektleder – presse:  
Delphine Vallon 
Delphine.Vallon@innovationnorway.no

Prosjektleder – bransjeansvarlig:
Anne Lisbet Tollånes 
Anne.Lisbet.Tollanes@innovationnorway.no