civid: 58d23c3b462950a6d41a0c65

SUNNDALSØRA

Åsbrona i Sunndal

Turen til Åsbrona er en av de aller mest popluære trimturene i Sunndal, med ca 10000 registrerte besøkende årlig. Turen er lettgått og går hele veien langs traktorvei.

Kjør 8 km fra Sunndalsøra mot Oppdal langs riksvei 70. Kjør til du passerer Elverhøy bra og får Grødal gård, Utistu på venstre side. Like etter at gården er passert kommer du til en skogsvei på høyre side. Dette er startpunkt for turen.

Fra trimposten er det god utsikt ned på Driva og Grøa, Leikvin bygdemuseum og kapellet hvor bygda største kjendis lady Arbuthnot er gravlagt. I horisonten kan du skue over Vinnubreen, Furunebba og Dronninga. Mot nord-øst er det utsikt mot Sunndalsøra med fjorden i bakgrunn.

Turen kan gås hele året, men kle deg etter været og føret og ta med hodelykt i den mørke årstiden.

Turen kan forlenges til en rundtur ved å gå videre oppover og følge høydedraget i øst før nedstigning ved Grøa elv. Se etter et lite rødt merke på siden av trimkassen. Herfra går stien bratt opp til høydedraget som skal følges østover. På veien passeres tuftene av flere setrer. Nedstigningen ved Grøa elv er svakt merket og vanskelig å finne, her må du se godt etter!
Bergen 1,5 - 2 timer på hele rundturen.

Fra Åsbrona er det også mulig å gå opp til Kaldfonna (1850moh), ned til Serkjedalen, Dalasetra for så å følge Grølia til Grøa. Det er imidligertidig en skikkelig tung tur som ikke anbefales gjennomført uten at kjentfolk er med.