Norway Now

• Berggården i Gamle Nes, Alfarvegen 139, Nesbyen
  • +47 32070170
Details

1.12 Bygdeborgen (170 moh)

Totalt: 2.2 km
Ca 40 min som rundtur
Utgangspunkt: Hallingdal Museum

I tett skog i den bratte lia nord for rukkedøla, ikke langt ifra bebyggelsen i Nesbyen, ligger noen merkelige steinmurer.

De har ligget slik lenge, men av hvem og ikke minst hvorfor er de lagt opp? Tidligere har teorien om fangstgjerder ut mot de bratte stupene over elva vært den rådende. Nå mener andre at de skal være restene av en bygdeborg. Dette styrkes av at det er en kilde med alltid friskt vann der. Uansett er dette et spesielt minne fra kanskje noen av de første inbyggerne på Nes. Dette er en rundtur med fine stier, fin skog og en fin utsikt over fjell og landskap.

Veibeskrivelse: Fra rundkjøringen i sentrum, kjør Rukkedalsvegen retning Tunhovd/rødberg. Kjør ca 600 meter og parker ved Hallingdal Museum.

Parkering: Hallingdal Museum

Turbeskrivelse: Turen starter på brua ved Hallingdal Museum. Gå over brua og ta bratt opp til venstre og inn på den tydelige stien til venstre. Etter 250 m tar en nylaget sti av ned til venstre, følg denne etter hvert bratt oppover i lia som skrår ned mot elva. Bygdeborgen ligger på en flat hylle mellom bratte skrenter. Følg stien videre oppover til du kommer til grusveien opp mot Bringenatten. Følg vegen oppover og etter 200 meter sti ned til høyre. Følg den nedover tilbake til Museet. På veien vil du krysse kraftlinja, så kommer du ved 2 skilt hvor det står Teterud og Espeset, du kommer da ned i fra Teterud. Følg stien tilbake til Museet.