Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links

Eastern Norway Gjøvik Ringsaker

10 toppturer i Ringsaker

• Ringsaker kommune, se oversikten, Ringsaker
  • +47 62335000

10 toppturer i Ringsaker
«10 topper i Ringsaker» er et folkehelsetiltak som legger til rette for fine naturopplevelser i egen kommune. Å gå tur er en kilde til god opplevd helse som du kan gjøre alene eller sammen med folk du kjenner eller ønsker å bli bedre kjent med. Her finner du en beskrivelse av alle turene, mens fullstendige turheftet med kartutsnitt kan skrives ut eller lastes ned som en PDF
- Les eller last ned turoversikten for 10 topper i Ringsaker

​​​​​​2019 er det tiende året for «10 topper i Ringsaker» – utvalgte turmål som merkes og beskrives for å gjøre ekstra tilgjengelig for alle. Vi feirer med et turprogram hvor «kremtoppene» fra tidligere år, i tillegg til et par helt nye og vakre turmål. Frivillige fra HHT og Ringsaker Orienteringsklubb har gjort en stor jobb i planleggingen og det er også de som merker rutene og vedlikeholder dem gjennom sesongen.

Ringsaker kommune har et godt samarbeid med grunneierne. Velviljen fra dem er avgjørende for at vi får laget alle disse fine turmålene for hele befolkningen. Derfor oppfordrer vi turgåere til å ta med eget søppel fra turene, parkere på merkede parkeringsplasser og til å ta hensyn til beitende dyr. Slik får vi alle bedre turopplevelser!

Når vi er ute i naturen og bruker kroppen vår vi får overskudd, en friskere kropp og mange gode minner sammen. Helsefremmende effekter som styrker folkehelsa. Vi håper dere liker årets turmål og får glade turdager gjennom sesongen!

Arrangører av «10 topper» er Ringsaker kommune, Hamar og Hedemarken turistforening og Ringsaker Orienteringsklubb.

​​​​
1. Bangsberget nord, Kvarbergvika / Stensengdalen
- Lagre denne turbeskrivelsen (med kart) som et bilde

• Posten står ute fra 1. mai - 15. kotober 2019
• Parkering langs Nesvegen ved Sand (700 m etter avkjøring mot Stensengdalen)
• Middels krevende tur. Lengde ca. 1,7 km én veg. 30-45 minutter til posten
• Hele turen går på godt merket sti i skogsterreng og over hogstflate med fin utsikt

T​​​​​​uren følger tidligere og nyere skogsveger, stort sett i tørt terreng, men det kan være vått noen plasser særlig etter perioder med regn. Jevn stigning på turen oppover. Følg blåmerking/ skilting fra parkering mot Liberget/Bangsberget. Posten ligger ved en skarp venstresving. Vi anbefaler å fortsette turen opp til Liberget/ Bangsberget. Hele turen opp til toppen er godt merket. Følg blåmerking/skilting. Fra parkeringsplassen og opp til toppen er det 3,6 km.

2. Amlisberget, Moelv
- Lagre denne turbeskrivelsen (med kart) som et bilde

• Posten står ute fra 1. mai - 15. kotober 2019
• Parkering ved lysløypa til Næroset IL, Kinnevegen (kjør mot Fløtlia fra Åsmarkvegen ca. 2,5 km fra Moelv sentrum)
• Middels krevende tur. Lengde ca. 2,3 km og tid ca. 1 time til posten
• Turen går på gode stier, til dels bratt terreng

Fra parkering ta sti som går inn i skogen på venstre side av et lite hus, forbi en dam mot Amlisberget og Lundehøgda. Stien krysser Kinnevegen 200 m lengre oppe. Følg stien ca. 1 km østover på øvre side av Amli-gårdene. Ta deretter sti ned til venstre, gjennom en bekkedal (hold til venstre) ca. 300 m til du kommer til et nytt stikryss. Følg stien opp mot Amlisberget (til dels bratt oppover), til utsiktspunktet og videre til posten på toppen av berget. Ta samme vei tilbake eller fortsett stien ned til Kinntjernet og på veg via Sæli tilbake til parkering.
​​​​​​
Obs! Kan være mye snø tidlig i mai.

3. Finsandvika, Brøttum

• Posten står ute fra 1. mai - 15. kotober 2019
• Parkering ved krysset Nordre Kongsveg – Finsandvegen
• Lett tur. Lengde ca. 4,8 km som rundtur på sti
• Hele turen går på blåmerket sti og grusveg

Følg fv 213, Turistvegen, ca. 12 km fra Moelv mot Brøttum. I bunnen av Brøttumsbakkene tar du av ned til venstre fv 1/Nordre Kongsveg. Du skal ikke krysse jernbanen. Følg vegen 2,3 km. Du kommer til bomveg ned mot Finsandvika, hvitt hus på høyre hånd. Her kan du parkere, ikke parkér så du stenger adkomst gjennom bommen eller langs fylkesvegen.

Gå gjennom bommen og følg vegen 100 m. Ta inn til høyre på skogsveg. Etter 20 m tar du til høyre inn på sti som du følger til du kommer ned til hyttefelt. Gå i nedre kant av feltet. Du kommer ut på grusveg, ta ned til høyre, passér under jernbanebru. Du er nå i Finsandvika og finner posten rett til venstre for undergangen. Gå tilbake under jernbanebrua. Ta til høyre på sti ca. 150 m etter undergangen og følg denne. Du vil krysse traktorveg og passere et rødt hus, fortsetter ca. 100 m på veg og tar til høyre inn på ny sti. Følg denne til ny skogsbilveg som følges til høyre ca. 100 m og til venstre inn på sti. Stien går over en kolle og etter hvert ned igjen på skogsveg. Ta til høyre på denne i ca. 50 m. Du er igjen på Gamle Kongsveg 500 m sør for der du parkerte. Ta venstre tilbake til parkering.

4. Bjørgeberget, Brumunddal

•​​​​​​​ Posten står ute fra 1. mai - 15. kotober 2019
• Parkering ved Hempa skole, Børkesvevegen 59, Brumunddal
• Middels krevende tur: Lengde ca. 3,5 km til posten. Hele runden ca. 7,3 km, totalt 2 timer
• Turen går på gode stier, skogs- og traktorveger

Det er flere utgangspunkt til Bjørgeberget og fint å gå fra Brumunddal sentrum. Vi starter turbeskrivelse fra parkering på Hempa skole. Gå opp Børkesvevegen og ta gang- og sykkelsti under Narudvegen. Ta sti opp til venstre etter undergangen og følg denne til nordenden av Tømmerlifeltet. Her går du vestover (langs boligfeltet) ca. 100 m før du tar stien oppover mot nord. Etter 1 km kommer du til et jorde, ta traktorvegen ned til venstre. Følg denne 300 m før du går opp til høyre og følger traktorveg, deretter sti til toppen. Posten ligger øverst på toppen, nordøst for «det gamle utsiktspunktet».

For å gå en rundtur fortsetter du over toppen, følger traktorveg i ca. 400 m, før du tar sti til høyre og deretter rett fram i neste stikryss. Stien fortsetter på ryggen nordøstover før den svinger i en lang bue mot høyre og kommer ned på vegen ved Hestlykkja. Gå 20 meter på vegen og ta sti ned til høyre (sørover). Stien kommer ut ved Holter, og her tar du traktorvegen til høyre. Etter 600 m er du nede på vegen til Gjerdinga. Følg vegen nedover mot venstre. Etter 300 m, ta traktorveg til høyre og fortsett på sti i jordekant. Her kommer du tilbake på stien du kom oppover. Ta stien til venstre og følg samme trasé nedover igjen mot Hempa.

5. Herstadtjernet, Stavsjø

•​​​​​​​ Posten står ute fra 1. mai - 15. kotober 2019
• Parkering i grustak, ca. 300 m fra krysset Mengsholvegen/Sulufjellvegen
• Lett tur. Rundtur ca. 5 km totalt, 1,5 time. 2,8 km til posten
• Lett tur på grusveg og stier gjennom skog og langs dyrkamark rundt Herstadtjernet. Avstikker fra tjernet opp til gapahuk med fin utsikt mot kulturlandskapet, Mjøsa og Gjøvik på tilbaketuren

Kjør til Stavsjø og inn på Mengsholvegen, 1,8 km, ta til høyre inn Sulufjellvegen. Parkering i grustak på nordsiden av Sulufjellvegen, ca. 300 m fra krysset Mengshol-vegen/Sulufjell¬vegen. Fra parkering følg traktorveg som starter øst for grustaket. Etter ca. 350 m skarpt til venstre langs sti og traktorveger gjennom skog og hogstflater fram til kort strekning gjennom dyrket mark ned til tjernet (følg stien gjennom dyrkamarka). Følg sti og merking langs øst- og nordsiden av Herstadtjernet fram til merking opp gjennom skog/hogstflate fram til gjerdeklyv over sauegjerde. Deretter merket sti og traktorveg fram til et lite jorde, drei skarpt til venstre og følg traktorveg langs jordet og ned til tjernet der posten er plassert.

Fortsett rundturen til parkering over gangbru, langs sti opp til kryssing av Sulufjellvegen. Videre langs merket sti gjennom skog nesten fram til dyrkamark, der stien dreier til venstre og følger skogkanten fram til gapahuk med mjøsutsikt. Fra gapahuken følges merket sti og traktorveg ned til tjernet igjen. Deretter langs merket sti på sørsiden av tjernet til der runden rundt tjernet startet. Gå tilbake mot parkeringen etter samme trasé som du kom ned til tjernet fram til kryss mellom traktorveger. Gå rett fram og følg denne vegen tilbake til parkering.

6. Høsbjørmarka, Nybygda / Furnesåsen

•​​​​​​​ Posten står ute fra 20. mai - 15. kotober 2019
• Parkering ved gardsbruket Langtbort
• Middels krevende tur. Rundtur ca. 4 km, 2 timer. Lengde til post 1,4 km
• Hele turen på merket sti/traktorveg.
• NB! Dyr på beite. Vis hensyn og lukk grinder. Passering på eget ansvar .

Kjør Nordåsvegen mot Nybygda, ta inn til høyre på Hovdevegen og kjør til gardsbruket Langtbort, ca. 4,5 km. Merket parkering. Gå over tunet, følg traktorveg gjennom dyrket mark og over i skogsterreng. Gå ca. 400 m og ta stien ned til høyre (mot sør). Du følger denne ca. 350 m og fortsetter på sti rett fram. Posten ligger til venstre på utsiktspunkt ca. 600 m fra siste stikryss. Fra posten går du videre til nytt stikryss, ta stien ned til høyre (nord), følg denne ca. 550 m. Du er da på «Berget». Her er det ammekyr på inngjerdet beite. Du har lov å gå her, men det er superviktig at du husker å lukke grinder og gå rolig gjennom. Gå sti til høyre over beitet, og du tar ut av inngjerdet område og følger stien ca. 1 km. Du kommer til stikrysset som fører deg til venstre tilbake til Langtbort.​​

7. Biskopåsen, Ring

•​​​​​​​ Posten står ute fra 20. mai - 15. kotober 2019​​​​​​​
• Parkering ved Purkesvea (Brøttum ILs fotballbane). Kjør rv 213 nordover fra Moelv og ta av mot Ulven - ca. 3,8 km til parkering
• Middels krevende tur. Ca 3,1 km og 1 time til posten. Totalt 7,5 km via Lierberget (3 timer)
• Turen går på veg og fine stier, til dels bratt

Gå fra parkeringen og følg vegen videre oppover til første kryss. Ta av mot venstre og følg vegen i ca. 200 m før du tar veg opp til høyre og følger denne i ca. 700 m. Ta herfra sti opp til venstre (nordover). Følg stien i utkant av beite og dyrket mark, for deretter å gå over på gammel skogsveg opp lia. Oppe på høydedraget går det av sti vestover (til venstre) som følges i ca. 900 m fram til posten. Flott utsikt over Mjøsa sørover!

På turen tilbake anbefales å ta en rundtur over Lierberget, på nordsiden av bruket Skar og ned på skogsbilveg. Ta til høyre. Etter 300 m krysser du Nærosvegen. Fortsett rett fram og til høyre i neste stikryss (ca. 50 m fra Nærosvegen). Derfra på god sti og traktorveg sørvestover ned til Ulvenvegen. Idet du kommer ut på vegen, ta høyre (nordover) på sti tilbake til parkering på Purksvea.

8. Haukåsen, Veldre
- ​​​​​​​Lagre denne turbeskrivelsen (med kart) som et bilde

•​​​​​​​ Posten står ute fra 20. mai - 15. kotober 2019​​​​​​​
• Parkering ved gamle Veldre sag. Alternativ parkering ca. 700 m før gamle Veldre sag
• Middels krevende tur. Ca. 4 km én vei, 11,5 time til posten.
• Turen går på gode stier og noe traktorveg

Kjør fra Brumunddal mot Brumund sag. Ta inn til venstre på Veldresagvegen. Kjør ca. 1 km og ta til høyre mot Danseråsen. Etter ca. 2 km er du ved gamle Veldre sag og parkerer. Gå innover til venstre fra bilvegen på en snorrett skogsveg i ca. 1 km. Fortsett rett fram i krysset med skiløypa (skiltstolpe på h.hånd). Gå gjennom et le mot høyre. Du får et nettinggjerde på høyre hånd. Følg dette og det åpenbarer seg en gammel veg. Følg den oppover. Ta til venstre på nedsiden av to hus. Gå forbi dem og kryss vegen. Du er nå på skitraséen mot Haukåsen. Følg denne mot venstre i ca. 900 m til du har passert høyeste punkt på traseen og ta stien inn til venstre. Stien går i starten forholdsvis bratt oppover før den flater ut innover Haukåsen. Etter ca. 1,5 km kommer du fram til et nytt nettinggjerde ut mot en snauhogst. Her er posten. Ikke gå over gjerdet da det er beite for ammedyr på andre sida. Gå samme vei tilbake.

9. Kotuva, Åstadalen

•​​​​​​​ Posten står ute fra 10. juni - 15. okotober 2019​​​​​​​
• Parkering ved Skolla. HHT-hytte/leirsted
• Middels krevende tur. Lengde 4,3 km og ca. 1,5 timer til posten. gå samme veg tilbake.
• Turen går på sti i fjellskog og fjellterreng. Stort sett tørt terreng, men noen våte partier.

Fra Brumunddal via Brumundsaga (herfra er det bomveg) over Hamarsæterhøgda, forbi Åkersætra og til Skolla leirsted er det 46 km. Parkering ved Skolla/langs vegen. Start turen rett sør for elva Skolla. Følg blåmerket sti mot Godlidalshytta. Etter 1,2 km passerer du over seterområdet ved Geitbu. Fortsett rett oppover i jevn stigning til stikryss i åpent fjellterreng (ca. 3 km fra Skolla). Ta sti til venstre (nordover) og følg ryggen oppover mot Kotuva. Posten er på varden på toppen. Gå samme vei tilbake. Alternativ tur tilbake til parkering: Ta sti nedover lia vestover til Gammelskolla setervang. Kryss elva Skolla på bru/klopp og følg Birkebeinervegen tilbake til parkering via Åstbrua.

10. Snørvillen, Sjusjøen
​​​​​​​

•​​​​​​​ Posten står ute fra 10. juni - 15. okotober 2019​​​​​​​
• Parkering ved Rømåsmyra 2 km inn fra Sjusjøvegen
• Krevende tur. Lengde ca. 6,2 km og ca. 2 timer til posten. Tilbake samme veg
• Turen går på tilrettelagte turstier og sti i fjellterreng. Stort sett i tørt terreng.

Kjør mot Sjusjøen og ta av til høyre fra Sjusjøvegen (før du er helt oppe på Sjusjøen) inn mot Rømåsen. Følg Sjusjørunden mot nordøst ut fra parkeringa og gå over myra. Etter myra, ta av fra Sjusjørunden på sti rett fram og så til høyre. Turstien ble utbedret høsten 2017. Følg turstien i ca. 1 km. Da kommer du til et løypekryss med kartoppslag. Her tar du sti opp til venstre mot nord. Følg stien opp til toppen av Sollifjell. Fortsett over Sollifjell, ned i søkka mellom Sollifjell og Mostfjellet og opp over Mostfjellet og ned til Gudbrandstjernet. Hit er det ca. 4,5 km. Fortsett på stien forbi Gudbrandstjernet og videre mot nord. I neste stikryss følges stien til høyre oppover ryggen og opp til Snørvillen. Posten er på varde på toppen av Snørvillen. Gå samme vei tilbake.