Norway Now

• Berggården i Gamle Nes, Alfarvegen 139, Nesbyen
  • +47 32070170
Details

2.2 Såtenatten (1137 moh)

Totalt: 18 km rundtur
Ca: 6 timer
Utgangspunkt: Grønhovd

Populær og middels krevende rundtur. Både på stølsveger og gode stier i bjørkeskog og snaufjell. Såtenatten er en grensevarde mot både Ål og Nore og Uvdal kommuner. Fra Såtenatten er det en utrolig utsikt mot Hallingskarvet, Reineskarvet, Hemsedalsfjella, hele fjellpartiet i Nes Nordmark og Hardangerjøkulen. Toppen av Såtenatten har en benk, et bord og en kobberplate har inngravert retninger og stedsnavn. Vi anbefaler en rundtur med utgangspunkt Grønhovd.

Veibeskrivelse: Fra Nesbyen kjør mot vest opp Rukkedalen mot Tunhovd, ta av bomveg mot Myking i krysset ved Rukke etter ca 14 km. Følg veien i ca. 8 km til veien ender på Grønhovd.

Parkering: Grønhovd

Turbeskrivelse: Turen starter ved parkeringsplassen på Grønhovd. Følg merking og skilting vestover langs stølsvei. Ta til venstre ved veibom mot Såtestøl. Ved såtestøl etter ca 3 km ta til venstre opp merket sti langs gjerdet. Stien går i lett terreng før den ved foten av Såtenatten stiger mot toppen (ca 6,5 km). Følg stien vestover ned fra toppen mot Hestehallet og Helgesettjern. Stien krysser elven (etter ca 14 km) og videre gjennom bjørkeskogen mot olsettjern vest, krysser elven ved innløpet V i Olfisken, over myr og mot stølsvei, som følges videre til Grønhovd.