Norway Now

Totalt: 8 km
Ca: 3 timer rundtur
Utgangspunkt: Nystølkroken Kafè

Åkrefjell er et populært og enkelt turmål.

Åkrefjell er høyeste toppen på en liten fjellrygg som strekker seg I N-S retning. Fjellet ligger nær flere hytteområder og er omkranset av mange løyper og stier. Det er tydelig synlig over bjørkeskogen når en går fra hytteområdene ved Nystølen.
Vi har valgt å beskrive turen fra Nystølkroken Kafè.

Veibeskrivelse: Fra Nesbyen mot vest opp Rukkedalen, ca 8 km ta av til venstre mot Nesbyen Alpinsenter. Hold til høyre i krysset ved trondrud etter ca 3 km. Betalingsbom kr 20.- etter 200 m. Hold til høyre i kryss rett før Nystølkroken Kafè.

Turbeskrivelse: Fra parkeringen S-over på grusveg gjennom hytteområde over kolle til midtre båtstjern. Her går traktorvegen over i tydelig sti. Følg stien videre i bjørkeskog og den siste km i snaufjellterreng før du når toppen. Ned fra toppen samme vei. Ta til høyre i stikryss ved foten av toppen via øyvatn (1094) og tilbake til båtstjern og nystølen.