Norway Now

• Berggården i Gamle Nes, Alfarvegen 139, Nesbyen
  • +47 32070170
Details

3.3 Storevarden (1232 moh)

Totalt: 20 km
Ca 5,5 timer t/r
Utgangspunkt: Nystølen, Kuluset eller Fekjan

Storevarden ligger langt inne i fjellet midt i kommunens største høyfjellsområde. Toppen er grensevarde mot Nore Og Uvdal. Varden er ikke spesielt stor, slik navnet skulle tilsi, men derimot karakteristiskt sett fra nord. Toppen ligger ganske langt unna åpen bilveg og er kanskje greiest å nå på ski om vinteren. Likevel er den absolutt verdt en tur på barmark også. Terrenget er åpent og lett å gå, særlig hvis man følger fjellryggene. Det går noen stier i områdene nær utgangspunktene, men lenger inn i fjellet er de ikke merket og stedvis utydelige. Bruk kart!

Veibeskrivelse: Greiest utgangspunkt er fra Nystølen, Kuluset eller Fekjan. Vegen til Nystølen er beskrevet for turen til Åkrefjell eller Trommenatten. Kuluset ligger også ved Nystølen. Til Fekjan: Følg RV7 S-over fra Nesbyen ca 9 km. Ta av til høyre og på bomveg til Fekjan. Parker ved låst bom og gå videre oppover op vegen i SV-lig retning mot brynhildsstølen, ca 5 km.

Turbeskrivelse: Vi foreslår å følge rød-merket sti mot Åkrefjell fra parkering på Nystølen. Ta av til venstre i skikryss før toppen og følg stien mot S-enden av øyvatn. Følg stien videre til brynhildsstølen og umerket sti derfra mot Storevarden. Omtrent 1 km før toppen dreier stien V-over og du må ta av og følge fjellryggene mot toppen op utydelig tråkk. På tilbaketuren kan du velge en litt annen rute fra S-enden og langs Øyvatn mot Kuluset og vei tilbake til utgangspunktet.