Norway Now

• Berggården i Gamle Nes, Alfarvegen 139, Nesbyen
  • +47 32070170
Details

4.3 Strøslifjell (1107 moh)

Totalt: 7 km
Ca 4 t t/r
Utgangspunkt: Dypilen

I vassfaret landskapsvernområde. Strøslifjell ligger i Vassfaret landskapsvernområde, like utenfor grensen til det innerste verneområdet; Bringen naturreservat. Like i nærheten finner vi Vassfarets kanskje vakreste og mest avsidesliggende seterområde, Strøsliseter ved like vakre Strøslivatn. Utsikten fra toppen gir et flott rundskue med lange siktelinjer i alle retninger. Sør for Strøslifjell skiller Fesalskardet fjellet fra Bringen, et kjent og karakteristisk fjell som rager over Sulevatn i Vassfaret. I Fesalskardet ligger Mortenshola, en stor hule i bergveggen med ukjent opprinnelse og et spennende sagn knyttet til seg.

Veibeskrivelse:Fra Nesbyen R7 mot Oslo, ta av til venstre over Lioddenbrua etter 6 km. Til venstre i kryss ca 1 km etter å ha passert jernbanen over bro. Oppover og inn i Liemarka, betalingsbom ovenfor Storeli. Kjør til Dypilen og parker. Vegen kan være åpen videre til Kråkehaugen. (NB: sjekk dette!)

Turbeskrivelse:Fra Kråkehaugen på sti i NØ-lig retning langs søndre Oddevatn, videre i samme retning mot Skardtjern nord for Strøslifjell. Hele denne delen av turen går i skogsterreng. Fra stien ta av sørover oppover gjennom tidvis tett bjørkeskog mot toppen. Heldigvis blir det lettere å gå når skogen er tilbakelagt.