civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Sauda

5 fine toppturer på ski i Sauda

Toppturer på ski er en fantastisk måte oppleve naturen i Sauda, Ryfylke, på. Det krever litt erfaring og god fysikk, men når du suser nedover fjellsiden er turen opp til toppen verdt alt strevet.

Planlegging for topptur

Planlegging er viktig for at turen blir så fin og trygg som mulig.

Husk å:

sjekke vær, vind og skredfare

studere deg gjennom bratthetskartet til den relevante turen

ha på deg klær som beskytter mot vær og vind - les DNT sin artikkel "Pakkeliste for topptur på ski"

ha sikkerhetsutstyret på plass i sekken

følge Fjellvettreglene

All ferdsel er på eget ansvar. Du har ansvar for egen trygghet og bør ha erfaring med å stå på ski.

Før du legger ut på topptur anbefaler vi deg å melde deg på et toppturkurs og søke opplæring i kameratredning og bruk av nødutstyr, som skredsøker, sondestang og spade.

1. Brekkestølsnuten, Nordstøldalen

Brekkestølsnuten (1044 moh), som ligger på andre siden av den mer kjente Hovlandsnuten, er en fin tur for nybegynnere.

Toppturen starter fra parkeringsplassen på Brekkestølsbråte og går i relativt flatt terreng inn mot Skeivane. Følg oppkjørt løype til Risbruna før du tar av til høyre og følger oppover med elven på høyre side. Fra toppen har du flott utsikt over Saudafjorden.

2. Bjørnanuten, Breiborg

Breiborg er et populært høyfjellsområde i langs Nasjonal turistveg Ryfylke. Den flotte toppturen starter fra parkeringsplassen på Breiborg og følger «Nasjonalen» innover mot Botnavatnet.

Fra påske kan du kjøre noe lenger inn og starte turen ved bommen. Fra Botnavatnet kan du gå på begge sider av elven opp mot Flåna. Her åpner terrenget seg og du går i slakt terreng inn mot Bjørnanuten (1119 moh). En magisk nedkjøring venter i åpent høyfjellsterreng.

3. Sauanuten, Svandal

Toppturen til Sauanuten (1187 moh) starter fra parkeringsplassen ved Sauda Skisenter i Svandal og går på østsiden av skisenteret i retning Bakkavatn. Skituren går gjennom noe kupert terreng i skogkledde lier før du kommer over skoggrensen.

du går i jevn, fin stigning mot Sauanuten, som har flott utsikt over Svandal og Saudafjorden. Toppturen er relativt lett og har flere nedkjøringsmuligheter.

Vær obs på noen skrenter og elvejuvet på venstre side når du renner ned.

4. Lauvåsnuten, Maldal

Toppturen til Lauvåsnuten (831 moh) starter fra parkeringsplassen i Maldal. Gå gjennom skogkledde lier opp mot Maldalsstølen. Hold til høyre for Lauvåsnuten og gå opp på baksiden.

Fra toppen har du flott utsikt ned mot Maldal. De 400 høydemetrene på vei ned går gjennom et varierende terreng.

5. Kjelabotnheia/Lågaheia, Slettedalen

Toppturen til Kjelabotnheia/Lågaheia (907 moh) starter fra parkeringsplassen i Slettedalen og du går noen hundre meter i oppkjørt løype før du tar til venstre inn på en skogsvei og forbi noen hytter. Gå så oppover i skogkledd terreng til venstre for Nevroldsnuten.

På toppen er det flott utsikt og en nydelige nedkøyring, i delvis åpent og skogkledd terreng, venter på deg.

For de litt mer erfarne

For å gå disse toppturene må du ha erfaring fra toppturer: