civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Asker

Bødalen, Åsgård og Fossum

Bødalen-Åsgård-Fossum

En fottur eller sykkeltur som stort sett går langs veier, dels i eldre boligstrøk og dels i kulturlandskap.

Det er flott utsikt innover mot Oslo fra Auke. Turen kan gjøres kortere ved å gå Slemmestadveien fra Bødalen mot Åsgård, men denne veien er ganske traffikert.

Turen starter ved bussholdeplassen utenfor Kiwi butikken i Bødalen. Vi går opp Smiebakken og kommer inn på Aukeveien som vi skal følge oppover til veis ende. Først tar vi en liten avstikker ned mot idresttsplassen. Like ved den sørlige enden av plassen kan vi gå på en 540 millioner år gammle sandstran. Et tynt lag med strandgrus skiller 1000 millioner år gammelt grunnfjell i sør fra lag av alunskifer, leirskifer og kalkstein i nord.

Der Aukeveien slutter, går den over til sti som fører oss over til Graffsåsen, et lite bruk på høyden. Derfra følger vi gårdsveien ned til Klemmetsrudveien, og går videre til høyre ned til Slemmestadveien ved gården Åsgård. Vi Krysser Slemmestadveien og går de få meterne nordover frem til Fossumveien som tar av til venstre. Derfra er det ca 1,5 km til Fossum gård ved Bæveien.

Ved første sving til venstre etter at vi har begynt å gå Fossumveien, tar vi igjen en liten avstikker på ca 50 meter inn til høyre.  I en skråning oppdager vi restene etter en kalkovn som var i drift til 1870 årene. I et område fra Åsgård til Akerdelet, øst for Grodalselva og nordvest for Bødalen, er fjellet svært kalkholdig. Det for øvrig en av grunnen til at Sementfabrikkken bel bygget på Slemmestad.

Vi fortsetter og har nå Åsgårdshaugen til venstre for oss. Etter å ha passert Fossumbråten, kommer vi frem til Bøveien ved Fossum gård og ridesenter. Vi er nå ca 1,5 km fra Åsgård. Her skal vi ta til høyre og følge Bøveien tilbake til Bødalen.
Når vi følger Bøveien, kommer vi til Langsødalen. Til venstre ligger det vesle bruket Langsø, tidligere en del av Stokker.

Når vi har passert Bæ-gårdene og kommet ned Sandbakkene krysser vi Bøbekken ved det som tidligere var Fossnesdammen. Nede i bekkejuvet til ventstre lå fra gammelt av ei bekkekvern og ei oppgangssag.

Når vi kommer ut på Slemmestadveien og tar til høyre ot utgangspunktet vårt, vil vi kunne se en gjenurt gruveinngang like ved veien på venstre side, omtrent rett nedenfor Bødalen Samnfunshus. Det gikk sagn om at fjellet i Bødalen og Nærsnes skulle innheolde sølv. Dette fkk den engelske Lord Bamford til å sette igang mineringsarbeid flere steder på slutten av 1800 tallet. Den gjenmurte gruvegangen er 70 meter nordvestover.

Adkomst:
Følg Slemmestadveien 165 til du kommer til bussholdeplassen utenfor Kiwei i Bødalen

Parkering:

Fint å raste:
Ved Fossum

Kart:
Oslo Vestmark med Kjekstadmarka og Hurum, eller Røyken kommunes veikart.