civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Sør-Fron

Dalseter - Bingsbu - Dalseter (11 km)

Gjennom skogen og opp på fjellet til Bingsbu varmestue med mulighet for topptur til Sprenpiggen 1329 moh.

En middels krevende tur som går gjennom skogen forbi Svartrabben og videre opp på snaufjellet.

Følg løypen langs Peer Gynt Vegen opp gjennom skogen retning Bingsbu/Sprenpiggen. Noen partier med litt stigning. Når du er ca 3,5 km fra Dalseter ligger Svartrabben. Følg der skilt rett frem i retning Bingsbu. Når man har passert Svartrabben kommer man over skoggrensen i åpnet fjellandskap, deretter er det ca 2 km til Bingsbu i lett høyfjellsterreng. Bingsbu varmebu er åpen hver dag hele året og i vintersesongen er den oppvarmet fra morgenen av.

På tilbaketur fra Bingsbu kan man enten gå samme vei, eller tilbake via Lohaugen. Følg skilting til Lohaugen fra Bingsbu: ca 300m fra Bingsbu mot Sprenpiggen står det en skiltstolpe, ta der til høyre mot Lohaugen. Etter ca 0,5 km ned i bakken er det nytt stidele, der det står et gammelt værbitt skilt. Følg her stien til høyre. Det går jevnt nedover inn i bjørkeskogen til man er ved Lohaugen. Fra Lohaugen følg skilt mot Dalseter. Du passerer skiltstolpe merket Haugaseter på vei tilbake til Dalseter.

Denne turen kan gås begge veier, både sommer og vinter. Skiløypen kjøres med tråkkemaskin og har dobbeltspor. For dem som vil gå helt på toppen av Sprenpiggen 1329 m.o.h. er det ganske sterk stigning fra foten av fjellet og opp, denne del er ikke preparert eller merket om vinteren, om sommeren er stien tydelig i terrenget.

Fortsett da forbi Bingsbu til skilt ved foten av Sprenpiggen, og følg så stien mot toppen.

Anbefalt stopp:
På kanten ovenfor skiltstolpen ved Svartrabben må du huske å snu deg rundt og få med den fantastiske utsikten mot dalen og Jotunheimen. På klare dager i vest ser du Galdhøpiggen til venstre for Nautgardstind og Glittertind til høyre. Fra toppen av Sprenpiggen får du flott utsyn i alle retninger.

Last updated: 08/23/2023

Source: Visit Lillehammer

Dalseter - Bingsbu - Dalseter (11 km)