Norway Now

• Djupadalen, Haugesund
  • +47 52010830
Details

Du finner bymarka Djupadalen veldig nær Haugesund sentrum. Området blir mye benyttet til turgåing og rekreasjon hele året. Om sommeren er det stor badeaktivitet i Eivindsvannet, som er et stort vann med beliggenhet midt i dette flotte  turområdet, og på kalde vintre kan du gå på skøyter.

Befinner du deg i Haugesund sentrum er det enkelt å komme deg ut i marka ved å gå en lett rundtur på ca. 10 km. Du går opp Djupaskarsvegen til Djupadalen og tilbake via Kattanakk og Haraldsvang til sentum.

Ca 3 km fra start befinner du deg ved Stemmen ved Eivindsvannet. Turstien langs vestsiden av vannet er universelt utformet med føringskant langs store deler av vannet. Det er en rekke turstier i området og Djupadalen brukes også som turutgangspunkt for turer opp til Steinsfjellet og til resten av byheiene.

Om du velger å gå rett frem fra stemmen eller holder deg til høyre langs vannet kommer du til samme punkt ved en liten hytte med offentlig toalett. Herfra går turen videre rett frem (ikke ta til venstre her) forbi Orienteringshytta til Haugesund Idrettslag. Når du har passert denne tar du til venstre opp Henning Paulsens veg og fortsetter til du kommer til Kattanakk ( her får veien asfalt igjen), og du velger vegen ned til venstre. Følg Austrheimsvegen til Haraldsvang Naturpark, her følger du hovedstien til du kommer til Haugesund Idrettspark.  Følg Hanne Hauglandsveg til endes og ta til høyre mot sentrum.

Om ruten

* Hele året

* Gradering – Grønn, Fottur, Barnevogn, Løpe

* Lengde – 10 km, rundtur. 3 timer.