civid: 585ab2bfa2454671753fe728

Grimstad

Einerfjell i Reddal

På Einerfjellet får du et fantastisk utsyn over Reddalsbygda og Reddalsvannet, og du ser også langt til havs.

Følg stien gjennom småskogen og over flotte svaberg. Snart er du fremme ved turens mål, Einerfjellet. Den har en fantastisk utsikt, og ingen trær stenger utsynet. På tilbaketuren kan du selvfølgelig velge å gå samme veien tilbake, det er det enkleste, men det er også en fin variant å gå videre. Da tar du kurs rett vestover langs en litt utydelig sti, passer en myr på høyre side, og snart fortsetter stien ned en bratt eikeli. I bunnen av denne treffer du en annen tursti, Kyrkjevegen. Den var i gamle dager eneste forbindelse mellom Beisland og Landvik. Følg stien mot høyre. Den
kan være litt utydelig, men er stedvis merket med røde turvandrersymboler. Etter en stund kommer du til en stor flat stein som er merket "Ligsteinen". Der pleide bærerne å hvile når de bar kiste fra Beisland til begravelse i Landvik. Like etter steinen går stien opp til høyre og følger
en bratt bergvegg på høyre side. Oppe i lia er det en flott heller som det er mulig å krype igjennom. Stien fortsetter så bratt oppover og går over til svaberg. Der er det selvfølgelig vanskelig å følge noen sti, men du treffer den igjen øverst oppe på venstre side. Snu deg på toppen og nyt utsikten mot Homborsund Fyr. Stien går nå ned i en liten dal, men så opp på svaberg igjen. Her går stien til høyre, noen små "varder" hjelper
deg videre slik at du kommer inn på stien som går nå nedover i småskogen. Den er ikke spesielt tydelig, men går naturlig i terrenget. Etter en stund krysser du en gammel vei og like etter er du ute på veien ved Strømne gård. Da er det bare få hundre meter tilbake til bilen.

Slik kommer du deg dit:

Kjør av fra E18 i Grimstad retning Reddal. Kjør forbi Landvik Kirke og fortsett gjennom Reddal i retning Birkeland. Helt på toppen, rett før den første gården, står det et skilt til Einerfjell på venstre side. Her er det en liten parkering lang veien. Er denne full kan en kjøre 100m forbi gården, her er det en større parkeringsplass. Parkering i veikanten.

Praktisk info:

Turen er 4,2 km lang, og tar ca. 3 timer.