civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Gjøvik

En smak av Vardalsåsen

Vardalsåsen - foto Lasse Stang

Leter du etter et nytt og lett tilgjengelig turområde som du ikke har utforsket? Ta en titt på Vardalsåsen. Dette store åsområdet befinner seg i hovedsak innenfor Gjøvik kommunes grenser, men strekker seg også inn i Vestre Toten og Søndre Land. Vardalsåsen kan tilby fine naturopplevelser til alle årstider. Et godt utgangspunkt er Osbakken pensjonat ved Skumsjøen.

Sommerstinettet er variert og tett, godt merket og vel tilrettelagt, ikke minst takket være "Åsløypas venner"s gode dugnadsinnsats. Stiene er blåmerket. Er du ikke kjent på åsen så er det lurt å benytte seg av det oversiktlige turkartet som er utarbeidet. Dette kan du skrive ut ved å gå inn på Åsløypas venners nettside.

Hvis du har kommet deg til Osbakken med bil, har du mange valgmuligheter blant både korte og lange turer.

Turforslag
En fin introduksjonstur på vår, sommer og høst er stien som går over "Utsikten". Du bør sette av cirka tre timer til turen:
- Start med å følge Skumlivegen rundt sørenden av Skumsjøen.
- På snuplassen ved Skumlien går du opp traktorvegen vestover. (På skiltet står det vel pil mot Sveumsbakkene).
- Etter å ha passert en liten bekk og skiløypertrasene for åsløypa, kommer du til en skogsbilveg. Her går du til høyre, nordover mot Nedre Stokkekrysset.
- I krysset tar du opp til venstre. Snart ser du et nytt skilt på venstre side som peker opp mot "Utsikten".
- Du følger blåmerket sti som går slakt oppover.

Gled deg til en fin og morsom skogsløpe der det snart vil være naturlig å ta en liten rast ved ett av de tre vidstrakte utsiktspunktene. På toppen kan du se mot Raufoss, Totenåsen, du ser en snipp av Mjøsa og selvsagt langt innover Hedmarken.

- Når turen går nedover igjen finner du etter hvert et nytt skilt. Følg skiltet mot Sveum.
- Her krysser du ned til skogsbilveien og går nedover mot Skumsjøen. Etter noen minutter er du nede på Skumlivegen igjen. Da er det kort veg til Osbakken hvor du har kan runde av med en varm solbærtoddy eller kose deg med velfortjent middag.