Norway Now

Varighet: ca 1 time og 15 min
Terreng: asfalt/grus/sti
Merking: ikke merket

Det frister å omtale Engevika som Haldens bystrand. Det er en praktfull tur fra sentrum, gjennom Sørhalden med fargerik trehusbebyggelse, via dyrket mark i Eskeviken, til tettvokst skog ut til Iddefjorden og Engevika.

Turen starter ved Halden Gateway (Tollboden), og vi går langs bryggepromenaden på "festningssiden" til sjøbodene. De er viktige kulturminner fra det opprinnelige Halden. Vi følger veien bak sjøbodene til Tønne Huitfeldts plass, passerer Dietzgården, en byvilla fra 1829.

Turen går opp Sølvgata. Her bør vi holde øynene åpne for trange, pittoreske smug med navn som Lavendelstredet og Pistolstredet. Gamle Sørhaugen med bryggeanlegg for småbåter og grøntanlegg. I Eskeviken møter vi Eskeviken gård meg kornåkre og hestehage. Gården omtales allerde i 1401 og har ved flere anlendninger regget byens befolkning da de flyktet hit.
Vi fotsetter rett frem og følger Engevikveien. Grusveien går snart over i en sti med kornåkre på begge sider. Stien går videre inn i en dal med tettvokst blandingsskog. Engevika ligger i vakre omgivelser med det bratte Hovsfjellet til venstre og Sverige rett over Iddefjorden. Vi ser rester etter stenhoggerindustrien, og emnet til Vigelands Monolitten ble tatt ut like ved.

Tilbaketuren går samme vei som vi kom, frem til Tønne Huitfeldts plass. Her går vi rett frem til Skippergata. Gaten fikk sitt navn allerede i 1767, og det var et yrende liv her med mange butikker og verksteder. Ved veikrysset mot Festningsgata ligger Stangs plass med blant annet tidligere Idd herredshus fra midten av 1800-tallet. Fredriksten festning troner på vår høyre side.

Turen avsluttes ved å følge Festningsgata ned til venstre mot Indre havn og gatewayen.