civid: 585ab2bfa2454671753fe728

Fevik Lysløype- Temse

Fevik lysløype-Temse

Fevik Lysløype - Temse
Rundturen er ca 4 km og egner seg for både sykler og barnevogner, og dersom man er obs på at bakkene ned til Temse og til dels tilbake mot Hausland, er bratte og utfordrende, kan turen også tas med rullestol. For et lettere alternativ med rullestol, kan man velge en runde på motsatt side av Fv 420, ved å ta av til høyre og gå runden rundt Grefstad og tilbake på sykkelstien langs 420. Eller man kan velge å ta en liten tur i deler av lysløypa inn til postkassen og tilbake igjen.

Lysløypa på Fevik
Lysløypa ble anlagt i forbindelse med bygging av nye E 18. På tross av at motorveien passerer tvers gjennom Fevikmarka, har lysløypa bidratt til å gjøre turområdene her mer tilgjengelig for folk flest og lysløypa spesielt er svært mye brukt av befolkningen på Fevik. Hauslandstjenna ved starten av lysløypa, er perfekt for aktivitet på skøyter dersom isen legger seg. Dersom snøen skulle komme, er lysløypa et flott utgangspunkt for skiturer. Ved oppkjørte skispor i lysløypa, oppfordres gående til å ikke benytte lysløypa.

Hvordan kommer jeg til turmålet?
Vi anbefaler at man starter turen ved lysløypa på FevikFra Grimstad kjører man FV 420 mot Fevik og Nedenes. Ta av til venstre til Hausland før veien går nedover mot Strand hotell. Ta deretter til høyre i første kryss. Følg veien oppover til du får lysløypa med parkeringsplass på venstre side.

Turbeskrivelse
Ved starten av lysløypa er det en fin rasteplass ved Hauslandstjenna. Her er det brygge, benker og bord. Følg lysløypa langs Tjenna og hold til høyre i første kryss. I neste kryss fortsetter du rett frem til du kommer til Rosenlunde, en koselig rød liten hytte. Her svinger du til venstre under E 18 og vekk fra lysløypa. Postkassen er plassert på lyktestolpen ved Rosenlunde. Følg grusveien som passerer gjennom jorder og kulturlandskap rett fram, forbi innkjøringen til Ribegården og forbi neste avkjørsel til du kommer ned på Rv 53. Her tar du til venstre og følger veien til du kommer til Rv 407, gamle E18, langs Temsevannet. Følg sykkelstien og ta andre grusvei opp til venstre. Følg grusveien oppover. På venstre side, før du kommer til undergangen ved E 18, passerer du En Fjæresoknings grav.  Dette er en kistegrav fra folkevandringstiden. Fortsett under E 18 og følg grusveien langs jordene til du kommer ut ved Huslandsveien. Ta til venstre og følg veien tilbake til utgangspunktet ved lysløypa.