civid: 585ab2bfa2454671753fe728

Grimstad

Fevik - Storesand

Ut på tur til ​​​​​​Storesand ved Fevik.

Denne turen går i sjønære omgivelser på sti og gruslagt/asfaltert vei. Hovedtraseen (heltrukket rød) er ca 3,2 km lang, men det er lagt opp til både kortere og lengre turalternativer (rødstiplede på kartet). Stiene som går fra Storesand til Breiviga i starten av turen er ikke egnet for sykler, barnevogner eller rullestoler. Men de asfalterte og gruslagte veiene ellers i området er fine til dette.

Selve Storesands området har handicap parkering nede ved stranda og en kort asfaltert strekning langs stranda. I området fra Storesand til Breiviga er det mange tydelige og mer utydelige stier, men området er begrenset.

Hvordan kommer jeg til Storesand?
Fra Grimstad sentrum: Følg Fv 420 østover mot Fevik. Etter at du har passert Strand hotell og Fevikkilen tar du til høyre mot Feviktoppen på toppen av bakken. Ta til høyre igjen på Sømsveien (følg skilting mot Feviktun og Storesand). Ta til høyre inn Storesandsveien og følg veien til parkeringsplass ved jordet før Storesand.

Turbeskrivelse
Parkeringsplassen ved Storesand var fram til begynnelsen av 1970-tallet en campingplass. Denne ble innløst av staten og har siden vært et av kommunens viktigste friområder. Fra parkeringsplassen følger du den asfalterte veien ned til stranden på Storesand. Dette er en av Norges fineste strender, med hvit, finkornet sand omkranset av svaberg. Under 2. verdenskrig skjedde det et brutalt mord på stranda. Fevik vel har montert en minneplate for å minnes denne hendelsen. Denne står på fjellet like øst for toalettet. Når du er på Storesand, så legg merke til den flotte røde berggrunnen, som består av Fjæregranitt/Grimstadgranitt.

Når du går videre ta til høyre og følg gressbakken i overkant av stranda til sandvolleyballbanen. Ta stien oppover i skogen ovenfor volleyballbanen. Følg stien oppover og ta til venstre i stikrysset på toppen av bakken. Når stien deler seg igjen tar du først høyre, så venstre og så høyre igjen. Du kommer da inn på den gulmerkede stien. Følg stien og ta til venstre ovenfor en brun hytte og ned langs jordet. Følg stien langs jordekanten til Breivika. Ta her til høyre på grusveien og følg denne langs jordet. Ta til venstre på grusvei ved gul hytte. Følg grusveien langs hyttene. Veien deler seg ved en rød hytte. Ned til venstre kommer du til Moviga, en flott offentlig badestrand. Ta gjerne en avstikker ned her. Følg deretter traktorveien videre og ta bratt opp til høyre i neste kryss. Du passerer da mellom en oransje og en hvit hytte. Følg traktorveien gjennom hyttefeltet og til de nye husene på toppen av Fløddaveien. Ta asfaltveien (Fløddaveien) til høyre ved rødt hus og til venstre ned Heiabakken til du kommer ned til Fevikkilen.

I Fevikkilen er det lange båtbyggertradisjoner. Fra 1810 til 1890 ble det bygget seilskuter og fra 1890 til 1924 jernskip. På vei ned Heiabakken passerer du Lille Bergen på venstre side, et boligområde med svært spesielle bygninger. Dette var boligområde med arbeiderboliger for bergensere som ble hentet inn som gjestearbeidere fordi de kunne kunsten å bygge jernskip.

Følg Verkstedveien inn Fevikkilen til Fevik stadion. Ta til høyre opp Boes Bakke og til venstre igjen inn Skoleveien. På høyre side I Boes bakke ligger eiendommen Fevik bad. Eiendommen har fungert som både direktørbolig for verftet, som bad og selskapslokale, men er nå en privat eiendom. I hagen ser du et kjempestort bartre. Dette er et mammuttre og er antakelig det høyeste eksemplaret her i landet. Følg så Skoleveien til du kommer til Skippergada, ta til høyre her og til høyre igjen når du kommer til Storesandsveien. Følg Storesandsveien tilbake til parkeringsplassen.

Det er planer om framtidig kirke og kirkegård i området vis a vis parkeringsplassen.

For et kortere alternativ: Fra Breiviga følg Movigveien til du kommer inn på hovedtraseen ved Boes Bakke.

For et lengre turalternativ: Følg stien som går inn i skogen i overkant av svabergene i enden av stranda. Stien er gulmerket. Her er ulendt terreng et stykke, men stien er grei å følge. Ta til venstre i første stikryss, du tar da av fra den gulmerkede stien, og følg stien til du kommer til rullesteinsstranda ved Rødsund. Gå over rullesteinsstranda og ta inn i skogen igjen. Følg stien oppover hold til venstre der den gulmerkede stien kommer inn. Ta til venstre igjen i stikrysset etter. Følg denne stien til du kommer inn på en tversgående sti ved noen hytter. Ta ned til høyre her til du kommer til stikrysset der du kommer inn på hovedtraseen igjen.

For en kort tur utelukkende på sti: Følg beskrivelsen for det lange turalternative og ta stien tilbake til Storesand fra jordekanten ved Breiviga.

Alternativ tur: Haugenes vel har i vår merket og ryddet turstier på østsiden av Storesand. Som en alternativ tur anbefaler vi at disse prøves. Spesielt anbefales den korte rundturen til toppen av Randvikkallen. Fra Storesand følg stranda i motsatt retning av hovedturforslaget og følg grusveien som går oppover mot parkeringsplassen innerst i Haugenes feltet. Stien opp til Randvigkallen tar opp til venstre der grusveien begynner å gå oppover fra sjøen.