civid: 58d23c3b462950a6d41a0c65

Kristiansund N

TripAdvisor rating of 4.5

Fjordruta: 4-dagers fjelltur fra Kvernberget til Halsa

Fjordruta på Nordmøre går fra Kvernberget til Giset. Her får du fire dagers vandring og tre overnattinger på KNT hyttene Gullsteinvollen, Imarbu og Nersetra.

Fjordruta er en merket turløype på rundt 190 km som tar deg opp til 740 høydemeter, avhengig av rutevalg. Ruta går over flere øyer og halvøyer. Turen kan gjøres som en 14-dagers vandring eller du kan velge deg ut etapper på noen dager. Under finner du forslag til en 4-dagers tur.

Fjordruta starter på Kvernberget flyplass i Kristiansund og går over Tustna, Aure, inn til Vinjeøra og derfra ut langs kommunegrensa mellom Heim og Surnadal til Halsa fergekai. Turen går i variert terreng og du får både storslått fjord- og havutsikt når du går over fjellrygger og gjennom frodige daler ved kysten.

På veien kan du bo på opptil 14 KNT hytter med god standard. De fleste av hyttene ligger ikke langt fra vei og du kan reise til/fra med bil, buss eller taxi. Flere av hyttene tilbyr gode fiskemuligheter. De fleste turene mellom hyttene egner seg for familier barn. Samtidig bør du være i alminnelig god fysisk form, da turen har både krevende og mindre krevende partier.

Dag 1: Kristiansund – Gullsteinvollen. Totalt ca 8,5 timer.

Start ved Kristiansund Lufthavn og vandre til Seivika. Terrenget er relativt flatt, med furukledde bergknatter. Vandretid rundt 1t 30min. Ta ferge fra Seivika til Tømmervåg. Overfaststid rundt 25min. Fortsett turen fra Tømmervåg til Trollstua hytte. Vandretid rundt 1t 30min. Følg skilt omtrent 200 meter etter fergekaia. Gå gjennom småskogen til Trollstua hytte. Fra Trollstua går ruta videre over Jørgenvågsalen. Her får du storslått utsikt over fjorden, havet og fjella. Turen kan gjøres lettere ved å velge dalføre mellom Jørgenvågsalen (Jurtind) og Skarven.

Overnatting på KNT Gullsteinvollen

Dag 2: Gullsteinvollen – Imarbu. Totalt ca 6,5 timer.

Dagens etappe går fra Gullsteinvollen til hovedveien ved Gullstein. Tidsbruk rundt 3t 30 min. Terrenget består av sti og en liten vei i skogsterreng. Følg hovedveien (til fots eller med taxi) fra Gullstein kirke til skilt "Imarbu", omtrent 1,5 km. Fortsett til fots over Soleimsund bro og gå rundt 100 meter langs hovedvei før du tar stien på høyre side og vandrer videre inn i terrenget over Nauthattan. Ruta fortsetter til Imarsundet broer. Ta til høyre etter broene og følg skiltet til Imarbu. Her går du et stykke på vei før de siste 300 metrene består av tursti.

Overnatting på KNT Imarbu

Dag 3: Imarbu – Nersetra, total ca 5 timer.

Fra Imarbu går du langs sti og vei. Ta til høyre og gå 800 meter på privat bomvei (fotgjengere gratis). Deretter fortsetter du rundt 1 kilometer inn i terrenget. Gå videre på bomvei til krysset Hundhammarvatnet. Her finner du sti til Vollvatnet (nordsiden). På strekningen forbi Sagvatnet møter du skogsterreng, og fortsetter deretter ned til Foldfjorden. Gå på sti og en liten vei ned til fjordenden. Merk at det er bratt nedover mot bebyggelsen. Kryss hovedveien og følg skilt til Nersetra.

Overnatt på KNT Nersetra

Dag 4: Nersetra – Kjelklia – buss til Kristiansund (ca 6 timer eksl buss).

Vandre Nersetra over fjellet i nordøstlig retning ned til Giset. Gå over broene til Kjelklia (rundkjøring ved Aure), buss derfra til Kristiansund.