civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Bærum

Fornebu rundt på sykkel - kunst, arkitektur og natur

Fornebulandet er en perle, omkranset av fjorden og med et biologisk mangfold i særklasse. Området er under forvandling. Etter at flyplassen ble nedlagt i 1998, har kunnskapsbasert næringsliv flyttet inn og det bygges boliger i høyt tempo. Runden er på ca. 6,5 km uten avstikkere.

Denne turen passer godt med egen sykkel eller du kan benytte Bærum kommunes utleiesykler fra Tier mer info finner du i appen Tier.

Turen starter ved Aker sitt nye hovedkvarter i krysset Fornebuveien/Snarøyveien. Ta en titt på de flotte keramikk vasene og kunsten av Magne Furuholmen før du sykler rundt Telenor Arena og ned undergangen mot Flytårnet. Her i kulturgaten finner du flere gallerier som Flø og Jonny Hurts, Reko-deli shop med økologisk kortreiste retter, Paprifly vinbar og Caravell restaurant, kurositeten "På Hjul" med utstilinger av Vespa mopeder og Ferrari biler og det anerkjente Bærum Kunsthall med moderne kunst i den gamle brannstasjonen. Følg sykkelvei mot Expo/Telenor-bygget under Snarøyveien. Rett fram ligger Quality Hotel Expo og Engineerium, et interaktivt opplevelsessenter på Fornebu. Her kan du utforske naturfaglige fenomener, lære om ulike energikilder og historien til Aker-selskapene og olje- og gasseventyret i Norge. Ta til høyre mot Telenor, kryss gårdsplassen mens du forundre deg over søylekunsten til Daniel Burén og ”skriften på veggen” til Jenny Holzer.

Hold til høyre på sykkelveien langs fjorden. Du passerer Equinor, et landemerke på Fornebu - sykle opp under inngangspartiet og ta en titt på installasjonen i taket. IT Fornebu, som er lokalisert i den gamle terminalbygningen med fresker malt av Kai Fjell, og Scandic Hotel Fornebu. Sykle ned til sykkelveien igjen. I vannkanten med flott utsikt ligger Sjøflyhavna Kro, kjent for sine gode hamburgere. Ta til høyre og hold rett fram følg undergangen inn på skoleområdet. Sykle gjennom og forbi tennisbanene og ta til høyre mellom husene. Etter noen hundre meter møter du sykkelveien. Hold til høyre mot Hundsund og Nansenparken.

Alt A Storøyodden badestrand og fuglekikking: Til venster mot vest ligger Storøyas to naturreservat med eget fugletårn og Storøyodden badestrand. Bærums største og eneste sand strand merket med blått flagg, her er kiosk og toaletter. På Lilleøya litt nord for Storøya, ligger Lilløyplassen naturhus som er et samlingssted for ornitologer, plante- og dyreelskere. De holder arrangement for barn kl 12 på søndager.

Alt B Nansenparken: Hold rett frem og krysse Forneburingen hvor du kommer inn i Nansenparken på fine gang- og sykkelveier. Her lå hoved- rullebanen i sin tid. Det er mulig å stoppe på Storøya grendesenter for å turne rundt i lekeapparatene eller se på skatere. I parken kan du ta en rast på Festplassen ved vannet, klatre i stativene eller ta en titt på Nansenstatuen av Per Ung. I den andre enden av Nansenparken mot høyre er du tilbake til Flytårnet og Telenor Arena. Eller så kan turen fortsette til butikkene og serveringsstendene på Fonebu S. I rundkjøringen ved IT Fornebu ser du statuen Kast av Kåre Groven.

Den hyggeligste veien tilbake til utgangspunktet går gjennom Nansenparken. Dersom du ønsker å forlenge turen kan du sykle mot vest mot Høvikodden og Sandvika, eller turveien mot øst til Lysaker og Oslo langs Frognerkilen.