civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

web_Valdresflye-Bygdin_IMG_7033_Julia Helgesen
web_Valdresflye-Bygdin_IMG_20230822_112948_Julia Helgesen
web_kart Valdresflye-Bygdin

Dette er en tur i vårt konsept Grønne mobilitetsløsninger, som lar seg kombinere med offentlig transport. Du kan reise til utgangspunktet ved Valdresflye Kafe og tilbake fra Bygdin Fjellhotel med buss fra Fagernes og Beitostølen (sommerrute).

Stien starter på toppen av Valdresflye, på motsatt side av veien fra kafeen. Noen få meter senere deler ruta seg; rett fram går den til Rasletinden, mens ruta til Bygdin og Torfinnsbu tar av på skrå litt mot venstre. Følg den T-merkede ruta fra Valdresflye ned mot Breidløypa, der ruta til Torfinnsbu tar av mot høyre, mens venstre løypa fortsetter mot Bygdin. Stien er lettgått og grei å følge, men kan ha våte partier etter mye nedbør. Nordøst for Synsbekknuppane deler stien seg igjen, i et "usynlig" stidele. Man følger her den tydelige stien som går til venstre innover Fagerdalen.

(DNT-stien videre mot Bygdin går rett fram rett og slett blir borte for en kort distanse over en bekk og liten gressbevokst kul. Litt senere, når man går innover Fagerdalen, ser man DNT-stien igjen, der den snor seg videre nedover lia. Teoretisk kan også følge denne helt til Bygdin, men da går man de siste 3 km på privat grusvei; noe trafikk må påregnes, vis hensyn). Vi synes ruta gjennom Fagerndalen er finere.)

Stien gjennom Fagerdalen er tydelig, fin og lettgått. Langs nordbredden av Heimre Fagerdalstjernet er det fine bademuligheter. I sadelen mellom Mefjellet (på høyre hånd) og Synshorn (rett fram) møter man stien som kommer ned fra sistnevnte og følger denne ned den noe bratte lia til Fagerstrand ved Bygdin. Til hotellet følger man kjøresporet over demningen ved båtbrygga. Her er det nydelig mat å få, og vafler og kaffe, mens man venter på bussen tilbake til Beitostølen eller Fagernes.