civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Halden

Gamle tollstasjon til Hjelmkollen

Vandretur til Hjelmkollen fort - utsiktspunkt over Iddefjorden og innseilingen til Halden

Turen opp til Hjelmkollen er en snau kilometer lang med ca 70 m stigning totalt, og tar cirka 30 minutter tur/retur.
På toppen er det et lett tilgjengelig utsiktspunkt.

Lengde: 2 km
Varighet: Ca. 1 time
Gradring: Enkel
Passer: Barn

Turen starter ved parkeringsplassen ved den gamle tollstasjonen ved Svinesundterrassen/Gamle Svinesundsbro.
Det er skiltet med "Kyststien" merker og/eller treskilt.

Følg grusveien ca 100 meter og ta av til venstre på stien inn i tett skog.
Det er en gammel kjerrevei med til dels bratt stigning opp mot Blåsopp gård. På toppen av bakken tar du til høyre gjennom gårdsbruket og følger bred grusvei videre oppover. I enden av veien finner du skilt og kart over den militære historien på Hjelmkollen, og hvis du har med lommelykt, kan du gå gjennom bunkersen opp på toppen til utsiktspunktet.

Fra toppen ser du Norges høyeste bygg, Nexanstårnet, innseilingen til Halden by og Fredriksten festning. I motsatt retning får du panoramautsikt til gammel og ny Svinesundsbro og utløpet av Iddefjorden mot Hvaler.

Kart fra Ut.no, klikk her.

Turen egner seg godt for barn, husk lommelykt til bunkersen. Det er benker og bord så du kan nyte både utsikten og en matpause på toppen.