civid: 58d23c3b462950a6d41a0c65

Åndalsnes

Guidet tur over Romsdalseggen med Norsk Tindesenter

Book

Bli med å gå den spektakulære fjellturen over Romsdalseggen sammen med lokale guider som kjenner hver sti og hver stein.

Denne guidede turen over Romsdalseggen starter fra Norsk Tindesenter i Åndalsnes sentrum, hvor du tar Romsdalseggenbussen opp til startpunktet i Venjesdalen. Transporten tar rundt 20 minutter.

Turbeskrivelse

Ruten starter oppover langs elva med de stolte Venjetindan på din venstre side og Romsdalshorn litt lenger frem. Blånebba heter fjellet rett imot, som vi normalt ikke forserer. Dersom dagsformen og været tillater, anbefaler vi likevel en tur innom denne avstikkeren som tar rundt 60 minutter. For deg som vil klyve eller klatre kan turen tilpasses ved å starte med og forsere Blånebba og deretter følge "normalruta" videre etter møtepunktet på toppen.

Siste vannfylling tas vanligvis ved den nye brua oppe i første henget. Herifra følger et slakt parti før du forserer første steinurpartiet mot første topp punkt. Videre inn til toppen og ned mot Åndalsnes sentrum forseres unike partier med Trollveggen langs din venstre side. Du vil også ha storslått skue mot Isterdalen med Bispen, Kongen og Dronninga, og ikke minst mot Romsdalsfjorden som slynger seg fra Åndalsnes og utover mot Molde, rosenes by. På din høyre side ser du Isfjorden med Kirketaket som den mest kjente toppen.

Tilrettelegging

Turen er sikret med kjetting på alle utsatte partier og sammen med de erfarne guidene får du en trygg tur over med spektakulær utsikt hele veien.

Fra Nesaksla (708 moh.), fjellet nærmest Åndalsnes, følger du den helt nye stien hvor de lokales sherpavenner har lagt stein på stein for å gi besøkende en mest mulig behagelig og trygg steintrapp ned til Rampestreken. Her kan du bokstavelig talt gå rett ut i lufta, da de 8 siste metrene av den totalt 20 meter lange stårampen svever over Åndalsnes. Her har får du en storslått skue utover Romsdalen - og dette er så klart selfieplass nr 1 . Videre følger du stien nedover til Åndalsnes sentrum med ulike partier steintrapp og sti. Vel nede venter mat og drikke samt litt shopping om det kan friste.

Omkranset av de ville Romsdalsfjella og sikt mot Romsdalsfjorden blir dette en turopplevelse i helt spektakulære omgivelser. Tempo og bratthetsgrad justeres etter nivået på gruppa, og profesjonelle lokalkjente guider er garantien for en lærerik innføring i sporten med fokus på sikkerhet i fjellet.

Praktisk informasjon

Møtested: Norsk Tindesenter

Varighet: 6-8 timer

Inkludert: Transport med Romsdalseggenbussen og en erfaren lokalguide

Ha på og ta med: Praktiske klær og sko for fjelltur, en liten sekk med mat og drikke. Det er mulig å kjøpe en lunsjboks mot en ekstra kostnad.